Astra Coupé OPC X-Treme.
- OPC X-Treme bakfra
- OPC X-Treme bakfra
Astra Coupé OPC X-Treme.
- OPC X-Treme forfra
- OPC X-Treme forfra

Astra Coupé OPC X-Treme.
Astra Coupé OPC X-Treme.

Ny Blitz fra Opel

Det er utrolig hvor mye utstyr den nyeste Opelen ikke har: Airbags, ABS, traksjons- og stabilitetskontroll, elektriske ruter, sentrallås, soltak. Men med 2,6 kg/hk tror jeg ikke man kommer til å savne radioen eller GPS’en.

Publisert

Her kan du snakke om skreddersøm, og da mener jeg ikke å tilpasse kjørestillingen. Stabilisatorer og støtdempere kan fort skiftes og den spesielle racingfæringen er i stor grad justerbar. Du kan selv velge motorkarakteristikk via en dreiebryter – du kan for eksempel velge hvilket dreiemomentforløp du ønsker. Det vanlige er at solide 530 Nm banker på døren allerede ved 4.800. Og er du ekstra hendig med Allen-nøkkelen fjerner du selvfølgelig innsugningsluftbegrenseren, da har du straks 650 hester i stedet for de 444 hestene som leveres i standard fra den midtmonterte fire liters V-åtteren. I denne moderate trimmingstilstanden – sier Opel – vil motoren kunne gjøre 100.000 km uten annen oppmerksomhet enn litt olje nå og da.

Typisk racermotor?

At den har toppfart godt over 300 km/t (utvekslingsforholdet kan også endres) og går til 100 på under fire sekunder er en ting. Noe helt annet er åpenbart å danse seg opp og ned gjennom de seks gearsettene i klikk-klakk racerkassen (kan noen fortelle meg hvorfor man på norsk elsker å kalle den sekvensiell??) eller å kjenne racerbilens uhyre presise tuck-in når man ser på rattet, eller kjenner ankeret ta etter at racingskivene har fått litt varme i seg. Da får det ikke hjelpe at vi snakker 2 liter/mil – ”men det er noe vi jobber med sier Opel ingeniørene – den skal tross alt ikke i salg før sent neste år. Det er OPC som skal håndbygge bilene, kanskje 20 i året, og for ca. en million DM antydes det. Men da er det tross alt lagt inn litt Alcantara og annen komfort, som gjør at vekten straffes med 50 kg. ekstra, 1150 til sammen – men som til gjengjeld gjør den mer aktuell å kjøre ned til melkebutikken med.

Det er ikke lang vei fra denne bilen til den DTM-Opelen som har hevdet seg med noe heder på tyske baner de siste to år. Så det er med en viss grunn bilen heter Astra Coupé OPC (Opel Performance Center) X-Treme.

For oss kommer den imidlertid bare til å hete Opel Blitz.

Powered by Labrador CMS