-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Toyota overrasker
Det er ikke ofte Toyota overrasker med noe spennende og uventet. Det gjorde de i Paris, med sin C-HR.
Jeg var visst ikke veldig begeistret i tonen da jeg forhåndsomtalte Toyotas Paris-konsept for en stund siden.
Noe står jeg imidlertid på fremdeles. Navnet er sløvt, fantasiløst og helt uten evne til å fortelle hva det dreier seg om.
På standen foreslo jeg at C-HR kunne bety: Concept, Hi-Ride – så fikk det i hvert fall en litt funky US Customcar-tone, men nei. Ingen syntes det var noen morsom idé.
Men resten av forestillingen var bra. Bilen ser fantastisk ut, ikke fantastisk i form av virkelighetsfjern konsept-drømming. Men fantastisk som i: Dersom-den-ble-produsert-i-dag-ville-den-se-fantastisk-ut.
Polariserende
Den ville ut-Juke Juken, men ikke så sterkt at folk ville snu seg bort i vemmelse.
Selvfølgelig er dette en fasong som vil polarisere tilskuerne, men dersom du klarer å få 25 prosent med deg, og de dessuten er smarte, early adopters, så har du jo et klart forsprang i forhold til produkter der 100 prosent er likegyldige.
Det er jo selvfølgelig formen som engasjerer når vi møter den. Hva skal vi si, masse muskler, lite fett, en front som er en sterkt moderert utgave av for eksempel den nyeste Aygo, med masse visuell vekt på hjulåpningene og på hatchbacken.
Glasshuset er lekkert, slik siderutene glir sømløst over i bakruta, og det flytende taket som ender i en ganske sexy spoiler er også gjort slik at det burde ikke overraske noen når det føyes til at dette er designet i Europa.
Mot realisering?
I sin egen omtale referer Toyota stadig til RAV4, og til en «ny Toyota arkitektur» og til vesentlig forbedret energieffektivitet (i forhold til hva, egentlig?) på en slik måte at det hele virker såpass konkret at produksjon ikke er det fjerneste tema i denne sammenhengen.
Heldigvis kaster ikke Toyota bort tiden med å fortelle om hvilke fantastiske nett-muligheter denne konseptbilen byr på.
Det eneste de sier om drivlinjen – antakelig bare for å sikre seg, for de vet vel at noen absolutt vil spørre – er at den består av en ny, avansert fullhybrid sak som skal kunne klare å håndtere trafikksituasjonen i det 21. århundre og levere utstående effektivitet. (Outstanding Efficiency, står det visst forresten, men det spiller mindre rolle.)
Slik den står her måler den 435 x 185 x 150 cm. Ikke et ord om akselavstanden, da hadde vi kanskje skjønt litt mer av plattform-opplegget.
Men det er heller ikke viktig, viktig er at Toyota nok trenger slike biler også dersom de skal gjøre seg såpass interessante hos motefolk og tidlig-adopterne at de fortsatt kan kjempe om en plass på bilindustriens volumtopp.
Det begynner å bli trangt der oppe, og noen utvalgte, fantastiske eller rampete små representanter her og der hadde ikke gjort noe for Toyota-imaget.
Det hadde kanskje gjort noe for bunnlinjen – men hvem bryr seg? Synd for den!