-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ørken-hilsen fra Brabus
Brabus debuterer med en 900 hesters S-Klasse på bilutstillingen i Dubai. Fargen er selvfølgelig Ørken Gull.
Det er mulig jeg har misoppfattet bilutstillingen i Dubai. Når noe såpass fornuftig som den nye Fiat Fullback kan debutere der, kan det jo ikke bare vært glæmm og skinnende juveler som vises.
På den annen side, det bidraget Brabus sendte dit er litt mer i retning av det jeg regnet med var utstillingens kjennemerker.
Her har de altså tatt en S65 under behandling. Og de vet sikkert hva de gjør, for her er de på hjemmebane, med en egen filial og med en stor flaggskip-sjappe midt i sentrum.
Det er kanskje det utvendige som er mest interessant. De spesielle aerodynamiske hjelperne i karbon, synes nesten ikke lenger. Sammen med alle detaljene som opprinnelig var i krom, er de nå lakket i noe høyglans-svart og opptrer bare som pikante kontraster til den utvendige kuløren.
Også felgene, som for sikkerhets skyld heter Platinum Edition, er svartlakkerte, her med en gul pin-striping.
Ørkengull
Men det er jo den gylne karosserifargen som krever mest oppmerksomhet. Desert Gold kaller Brabus denne spesialutviklede fargetonen.
For at du ikke skal være i tvil om at det er den det dreier seg om, er 300 forskjellige små og store biter i interiøret også lakket i samme farge.
Derfor heter bilen Brabus Rocket 900 Desert Gold Edition. Og for noen er kanskje 900-tallet av størst interesse.
Under panseret finner vi nemlig noe som startet som en av Daimlers 12-sylindrede motorer, men nå med egen veiv, smidde stempler og større både slaglengde og boring. Derved øker volumet fra 5,6 til 6,3 liter.
Dyptgripende
Men også de to produksjonsturboene er plassert på hylla. Erstattet er de blitt av to som er ganske mye større, og når all maten derfra er forbrent, forsvinner restene gjennom et helt nytt eksos-system.
Hele innsugningssystemet er forresten også bygget om – det har vært jobbet meget for å få ned tempen på innsugningsluften i dette ørkenmiljøet.
Resultatet er altså de 900. I dette tilfelle hestekrefter, allerede nede ved 5.500 omdreininger dukker de opp. Dreiemomentet topper på 1500 Nm, ved 4.200.
Nå er vel ikke utslippet av primær interesse for målgruppen, med kombinert forbruk er 1,19 l/mil – tilsvarende 279 gram CO2 per km.
Bakhjulene har fremdriftsjobben alene her, ikke noe 4-matic akkurat, gjennom syv-trinns automat og et sperrediff som bremser ved ca. 40 %. 295/30 ZR 21 måler hjulene bak, på 10.5Jx21 felger. 255/35 ZR 21 på 9Jx21 foran.
Brabus snakker aldri så mye om prestasjonene, men de nevner i hvert fall at bilen flater ut ved ca. 350 km/t, og at den når 200 på 9,1 sekunder. 100 er der på 3,7.
Det er jo en del kilo som skal dras i gang, men der har Brabus sviktet oss. Ikke et ord om hvor mange som finnes av dem.