Opel Signum

Er du klar for Signum? Opels nye kombikupé er praktisk, rommelig og moderne, en bil utviklet for baksetepassasjerene.

Publisert Sist oppdatert

Opel Signum
Opel Signum

Først publisert i BIL 6 - 2003.

Benplassen er upåklagelig og sittekomforten førsteklasses. Jeg kan regulere seteryggens vinkel. Jeg kan trekke hele setet 13 cm forover, og fortsatt har jeg plass til bena. Mellom setene står en plastboks med armlene, to bordplater, oppbevaringsrom, kjølerom, holder for DVDspiller, plass til kontrollpanel for separat lydanlegg og selvsagt et par koppholdere.

Signum er innredet som en fireseter. Men ved behov kan du gjøre den om til femseter, men fritt for ikke å sitte på midtplassen. Under den store og dominerende plastboksen er det nemlig en tynn sittepute. Plastboksen er ekstrautstyr, men også uten plastboksen er dette baksetet en toseter hvis du ønsker det slik.Mellom setene og under “sitteputen”er det nemlig en konsoll med små rom og koppholdere.

Skulle du ha behov for mer plass til bagasjen kan du enten skyve baksetene 13 cm forover eller du kan legge ned bakseteryggen. Den siste løsningen er ekstremt enkel. Når du vipper frem seteryggen glir seteputen forover og ned slik at du i en bevegelse får helt flatt bagasjeromgulv. Ønsker du enda mer plass kan du vippe frem seteryggen på høyre forsete.

Fleksibel bakseteløsning
Signum har en bakseteløsning som vi normalt bare finner i stasjonsvogner, en trend Opel satser kraftig på. Zafira, Meriva og Signum er alle biler hvor fleksible seteløsninger er et stikkord. I Zafira og Meriva er disse løsningene selvskrevne, i Signum er de ikke like selvfølgelige, men uten dem hadde denne bilen bare vært enda en rommelig mellomklassebil.

Selv om den ikke deler navn med sitt opphav er Signum i bunn og grunn en Vectra. Akselavstanden er økt med 13 cm til voksne 283 cm, mens den utvendige lengden er bare 4 cm større enn for Vectra sedan. Signum har vesentlig kortere overheng bak enn Vectra og det er kupéen som har vokst. Bagasjeromvolumet med baksetet i bakerste stilling er bare 365 liter, mot 500 liter i Vectra. Men volumet øker betydelig når du legger ned baksetet.

I Signums baksete har jeg benplass i massevis, og den kraftige dieselmotoren hører jeg knapt når den går på tomgang og i fart er det stille veldig, veldig stille – bare når hjulene ruller på brostein eller grov asfalt er det litt støy. Jeg liker å kjøre Signum også. Men jeg må innrømme at i et så spennende konsept som dette hadde jeg ventet meg noe mer av førerplassen. Denne førerplassen er helt identisk med Vectras. Bare blanke ringer på instrumentene skiller de to modellene fra hverandre.

Bygd på Vectras lest
Ikke så merkelig, teknikken er den samme, designen helt bak til B-stolpen er identisk og følelsen er den samme. Den ekstra lange akselavstanden gir litt mer ro over store ujevnheter, men ellers er forskjellen i kjøreopplevelse minimal.

V-sekseren med tre liter sylindervolum er derimot en råtass. I kombinasjon med automatkasse pumper denne dieselmotoren ut 330 Nm, med sekstrinns manuell gearkasse øker momentet til 370 Nm. De gir et voksent skyv, og du har det akkurat der du har mest bruk for det. Denne motoren, som tidligere har vært brukt i Saab 9-5, går dessuten stille. Du hører at det er dieselmotor under panseret, men den harde og frenetiske knakkingen som gjerne kjennetegner sekssylindrede dieselmotorer er fraværende. På motorveien går faktisk dieselmotoren stillere enn 3,2-liters V6 bensinmotoren. Og på mellomregisteret er det vesentlig mer skyv i dieselmotoren. Under presentasjonen av Signum i Berlin hadde Opel hostet opp biler med 3.0 V6 dieselmotor og 3.2 V6 bensinmotor. Men dette er ingen utpreget luksusbil, og minste motor er 1,8-literen med 122 hk, og en ny 2-liter med turbo og 175 hk står også på programmet, sammen med en ny 2,2-liter med direkteinnsprøytning og 155 hk. Totalt er Signum tilgjengelig med syv ulike motorer, motorer som også kommer i Vectra.

7 motorer, 4 utstyrsnivå
Signum har et høyt utstyrsnivå og den fleksible bakseteløsningen er standard, det samme er stabilitetskontroll, 6 kollisjonsputer, aktive hodestøtter, manuelt klimaanlegg, sentrallås og elektriske vindusheiser. Signum Sport har i tillegg 17-tommers lettmetallfelger, sportsseter og den er senket 20 mm. Signum Elegance har 16-tommers lettmetallfelger og et mer påkostet høyre forsete, mens Signum Cosmo har skinninteriør, 17-tommers lettmetallfelger og regnføler. Den kledelige takrailen er ekstrautstyr og koster 1500 kroner.

Med en startpris på 284.900 kroner for Signum 1.8 har Opel her en bil som er svært konkurransedyktig priset. Også med den nye 2-liters turbomotoren er Signum et godt alternativ, og denne motoren gir Signum friske ytelser.

Dette er en allsidig bil, men i forhold til Vectra stasjonsvogn som presenteres sent i høst har Signum beskjeden bagasjeplass. Men ikke alle føler behov for å kjøre en ekstra lang stasjonsvogn, og mange vil finne ut at Signum har bagasjeplass nok når baksetene legges ned. Hvor mange blir det spennende å se. Opel satser friskt, men kunne kanskje vært enda mer vågale. Signum kan være for lik Vectra.

Powered by Labrador CMS