Elvis får bilen overlevert i Frankfurt 21. desember 1958.
Klar for å stilles ut på Oslo Motor Show.
Jack Castor med 507 Elvis i bilsamlingen, fotografert 3. november 2009.
Jack Castor overleverer nøkkelen til en representant for BMW Classic. Bildet er tatt 27. juni 2014.
Slik så bilen ut da den ble funnet.
Slik så bilen ut da den ble funnet.
Slik så bilen ut da den ble funnet.
Slik så bilen ut da den ble funnet.
Slik så bilen ut da den ble funnet.
Slik så bilen ut da den ble funnet.
Bilen plukkes til deler hos BMW Classic.
Bilen plukkes til deler hos BMW Classic.
507 Elvis ferdig restaurert.
507 Elvis ferdig restaurert.
507 Elvis ferdig restaurert.
507 Elvis ferdig restaurert.
507 Elvis ferdig restaurert.
507 Elvis ferdig restaurert.
Bilen i løp med Hans Stuck bak rattet.
Fra restaureringsarbeidet.
Fra restaureringsarbeidet.
Nytt instrumentbord bygges.
Fra restaureringsarbeidet.
Fra restaureringsarbeidet.
Klar for å stilles ut på Oslo Motor Show.
BMW 2800 GTS Coupé Frua vises sjelden, men står på OMS.

Oslo Motor Show:

BMW 507 Elvis på nært hold

Her er det bare for Elvis-fan å orientere seg mot Lillestrøm siste helg i oktober. For på Oslo Motor Show står BMW-en Elvis fartet rundt med i Tyskland da han tjenestegjorde der. I tillegg holder Kjell Elvis konsert på lørdag mens superkokk og Elvis-fan Lise Finckenhagen stiller hele helgen.

Publisert Sist oppdatert

Nærmere en ekte Elvis-bil kommer du ikke i Norge. Nei, du får ikke lov til å ta på bilen, langt mindre sitte i den, men like fullt står den der, den hvite BMW 507 Elvis hadde som bruksbil da han tjenestegjorde i Tyskland. Bilen overtok han under ganske stor oppmerksomhet 21. desember 1958 og hadde den til han dimitterte 2. mars 1960.

Bilen forlot fabrikken som hvit, ble lakkert rød mens Elvis brukte den, men ført tilbake til original farge i forbindelse med restaureringen.

Rådyr

Med en prislapp på bil og restaurering på rundt 180 millioner kroner, er Elvis-bilen en av de aller nest verdifulle i den klassiske samlingen til BMW i München. Messesjef Tommy Larssen er helt over seg av begeistring over at BMW Classic tar den hvite perlen til Norge.

BMW 507 er i utgangspunktet en svært sjelden bil og bare produsert i 254 eksemplarer (inkludert to prototyper) i perioden fra slutten av 1955 til ut i 1959.

Det var den amerikanske BMW-importøren Max Hoffmann som oppfordret BMW til å ta fram en luksuriøs roadster i prissjiktet mellom rådyre Mercedes 300 SL og billige og undermotoriserte sportsbiler fra MG og Triumph. Hoffmann antydet pris rundt 5000 dollar. Med en slik pris skulle det årlig være mulig å selge 5000 biler, mente Hoffman.

Lansert i 1955

Etter debut på ekstremt luksuriøse Waldorf-Astoria Hotel i New York sommeren 1955 og senere lansering på Frankfurt Auto Show, startet produksjonen i november samme år. Under panseret på 507, som BMW utviklet sammen med 503, men på en forkortet ramme som gjorde bilen 4,38 meter lang, sto det en 3,2 liter V8-motor på 150 hk.

Hensikten med 507 var å gjenopplive BMWs sportslige image og bilen ble klokket til 100 km/t på 11,2 sekunder med toppfart målt til rett over 200 km.

Komplisert produksjon, karosseriet var stort sett håndlaget i aluminium, presset prisen opp til først 9.000 dollar og litt senere 10.500 dollar. BMW tapte så mange penger på hver produsert 507 og de 413 bygde 503 som var utstyrt med samme motor, at selskapet var nær ved å forsvinne i avgrunnen.

Elvis-bilen med chassisnummer 70079 forlot fabrikken 13. september i 1957, fungerte som pressebil i samme høsts motorshow i Frankfurt og måneden etter på et tilsvarende show i London. Med fabrikkjører Hans Stuck bak rattet vant bilen flere løp og deltok i en filminnspilling før den ble satt skikkelig i stand med blant annet ny girkasse før en forhandler i Frankfurt formidlet salget til da 23-årige Elvis Presley høsten 1958.

Ville ha Porsche

Elvis ville egentlig ha en Porsche 550 Spyder, lik bilen James Dean kjørte seg i hjel i sør for San Francisco 30. september 1955. Men en slik var ikke tilgjengelig. Det var derimot den brukte BMW 507, så Elvis overtok bilen 21. desember. Det hevdes at han leide den, men sikrere kilder sier at han kjøpte bilen på vanlige betingelser.

Presley brukte 70079 daglig fra bopel i Goethestrasse i Bad Nauheim til jobben i den amerikanske hærbasen i Friedberg. Bilen forble fjærhvit til august 1959, men etter at fans holdt BMW-en under oppsikt og stadig dekorerte den med røde kyssemerker, ble bilen lakkert rød, en farge den beholdt til BMW kjøpte den tilbake i 2014.

Returnerte i 1960

Elvis avsluttet tjenesten i hæren 2. mars 1960 og returnerte til USA. Bilen fulgte med på lasset, og de villeste ryktene skal ha det til at Elvis Presley og Marilyn Monroe, de to heteste sex-symbolene i USA på den tiden skal ha oppholdt seg i bilen, men det stemmer neppe. Ingen dokumentasjon knytter dem til 507.

Derimot ble den byttet inn hos en Chrysler-forhandler i New York og det hevdes at den skal ha havnet i garasjen til skuespiller Ursula Andress i 1963, men det stemmer ikke. Også hun hadde en 507, men med chassisnummer 70192.

Til California

Sporing av bilens historikk førte til Alabama hvor eieren erstattet motoren med en fra kraftigere en fra GM. Romingeniør Jack Castor i Half Moon Bay rett sør for San Francisco var bilens siste eier i USA. Han hadde tilbrakt tid i Tyskland i sin ungdom og likte europeiske biler, så da han så den annonsert i Arizona i 1968 slo han til.

Castor ble etter hvert overbevist om at dette var bilen Hans Stuck hadde kjørt, men var ikke like overbevist om det var bilen til Elvis. Castor brukte bilen med Chevrolet-motoren i noen år, før han satte den på lager i påvente av restaurering. Der huserte den sammen med blant annet en annen 507. En artikkel om 70079 i bladet «Blimmer» skrevet av Jackie Jouret vekket Castor som tok kontakt med journalisten, de to møttes og det gikk opp for Castor at bilen faktisk hadde tilhørt Elvis Presley.

BMW

Kontakt ble tatt med BMW Group Classic som inspiserte bilen sommeren 2009. Kjøp ble avtalt noen år senere og 70079 inkludert en del reservedeler ble sendt til Tyskland i 2014. Siden drivverket ikke eksisterte er dette bygd opp av deler samlet inn og restaurert.

Angivelig skal 202 eksemplarer av 507 ha overlevd. 507 stod modell da den dansk/amerikanske designeren Henrik Fisker designet Z8. Fisker gikk deretter til Ford/Aston Martin og grunnla senere Fisker Automotive i California.

Fisker er representert med den elektriske Ocean på OMS.

Pietro Frua

Til OMS har BMW Classic også tatt med seg BMW 2800 GTS Coupé Frua, en bil designet av Pietro Frua og kun bygd i dette ene giftgrønne eksemplaret. Den var ferdigrestaurert til pandemien brøt ut, men først vist igjen på Villa d’Este ved Comosjøen i Italia sist høst.

Frua hadde designet lekre modeller for den lille produsenten Glas, og fordi BMW så på dem som konkurrenter kjøpte de like godt Glas. Slik kom Frua, særlig kjent for å ha designet vakre Maserati Mistral, innenfor BMWs porter. Samarbeidet var ikke særlig vellykket, men 2800 GTS Coupé Frua på E9-basis er ikke bare vakker, du kan også se den på Lillestrøm.

F1-bil for første gang på OMS. – Vi er spesielt glade for at vi i år får en BMW/Willams Formel 1-bil med en hissig V10 motor inn i hallene. Dette tror vi er spennende og interessant for alle F1-entusiaster som har kommet til de siste årene, konkluderer Tommy Larssen.

Powered by Labrador CMS