-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Café-racernes tid
Motorsykler er en naturlig del av Oslo Motor Show, og i år er det café-racerne som får ekstra oppmerksomhet.
Begrepet café-racer dukket opp i Storbritannia på 50-tallet, en tid hvor mange fortsatt ikke hadde råd til egen bil, men likevel ville komme seg fort fra A til B. Gjennom tiårene har statusen til café-racerne endret seg, fra å bli sett på som "wannabe" Isle of Man-racer på 70-tallet til å få en slags revolusjon de siste årene som ultraurbane doninger brukt til det de opprinnelig var tenkt til: Å kjøre fra café til café med i byen.
- Café-racere har jo fått en ny boost blant byfolket, sier messegeneral Tommy Larssen ved Oslo Motor Show.
- Flere og flere fabrikanter går tilbake til røttene og bygger nye café-racere, sier Thomas Winther.
Det er bare å se på utvalget som har dukket opp blant helt nye sykler også. Sykler som Ducati Scrambler, BMW nineT og Yamaha XRS900 Abarth, for eksempel.
Winther er mannen bak Facebook-gruppen Norwegian Cafe Racer & Custom Builds, og det er disse om har fått oppdrag av Larssen til å stille med sykler nok til nesten 250 kvadrameter messegulv.
Mye av café-racer-kulturen dreier seg om ombygging og selvbygging, og det er dette som skal hylles på Oslo Motor Show.
- Alt vi skal stille ut er custombygg, sier Winther.
- Og det blir et stort spenn blant syklene. Noen klipper opp gamle skinnsofaer for å lage sal, og legger kanskje ti-femten tusen i en sykkel – mens andre bruker flere hundre tusen kroner, sier han.
Fra 1000 til 5000
At café-racer-kulturen har vokst i Norge er det ingen tvil om. Winther tok over Facebook-gruppen for noen år siden, da driverne ikke ønsket holde på lenger. Da hadde de rundt 1000 medlemmer. Nå teller de godt over 5000, og øker stadig.
- Hvordan klarer man velge ut sykler fra 5000 medlemmer?
- Vi har fått mange forespørsler, men kommer til å plukke de som er tro til stilen. Det nytter ikke å sette på et nytt styre på en standardsykkel og si at det er en "custom", forklarer Winther.
- Men vi vil ikke ha bare utstillingssykler, vi skal vise brukssykler også, for å vise bredden.
Mye av grunnen til at café-racerne fenger sånn er ifølge Winther det relativt lave terskelen til motorsykkellivet.
- Det er en billig inngangsbillett. Selve sykkelen trenger ikke koste mange tusen, og så koster man på den det man ønsker.
Også blant eierne er det stort spenn, mener Winther.
- Noen lærer ved å se videoer på YouTube, andre har dreiebenker hjemme og lager alt selv, sier han.
- Det er mye variasjon og det er det som er så gøy!