Racerbil for gata

Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema

Praga tar landeveien fatt

Tsjekkiske Praga har vært innom disse sidene før. Og nå må det nødvendigvis bli enda oftere etter at de har tatt racerbilen sin og bygget den litt ned for at den skal bli lovlig for landeveien. Her er en som holder sin sti ren og ikke svikter sine røtter.

Publisert Sist oppdatert

Den nye Praga Bohema veier to kilo mindre enn Gordon Murrays T.50.

Det er ikke noe å skamme seg over. Gordon Murray overtok etter Colin Chapman som verdens lettvekts-forkjemper nummer én, og hans T.50 blir sett på som det magreste som overhodet er mulig for fire hjul og forholdsvis overlegne egenskaper.

982 kg på tsjekkeren, allikevel har de tatt seg råd til å legge inn en kvadratmeter Alcantara eller to – helt overflødig selvfølgelig, men nice for et interiør man skal leve litt i.

Her er det karbon-karosseri på karbon-ramme, og du sitter i karbon, bare forsiktig isolert med den italienske skinn-erstatningen. Og du er klar til å få en oppvisning i den type egenskaper vi var så glade i, før strømmen kom.

For det er ikke bare det at de nye superbilene gjør alt så mye kjappere enn en elektrisk familiebil.

Det er måten de gjør det på også, og det at den må ha med deg når det skal gjøres. Du må skifte gir, og du må selv holde deg mellom grøftekanten og midtstripen uten digital assistanse.

Dessuten: på kjøpet har du fått med en aerodynamikk som gjør at når du har passert 300 km/t og fortsatt akselererer, kan du kjøre opp-ned hvis du har et passende lokale.

900 kg marktrykk ved 250 km/t betyr mer enn din egen vekt når du bryter 300 km/t-veggen.

Du ser den mener alvor. Som en kollega av meg beskriver det:

– Du kunne brette ut duken og ha picnic på front-splitteren. Begynner det å regne parkerer du den åpne bilen din under de store diffuserne og holder den tørr. På bakvingen kan du stryke hele vasken din, og de store åpningene rundt forhjulene er nok til at et dusin kjæledyr, bikkjer og katter, kunne sove og lune seg i luften fra de varme skivene.

Selvfølgelig bidrar dørene til dramaet ved å åpne oppover.

Her er det ikke først og fremst hestekrefter det dreier seg om.

Praga er åpenbart biler som først og fremst dyrker effektive slankemetoder, henter veigrep alle steder det går an å finne det, og som har en umettelig appetitt på svinger.

– Jeg har aldri kjørt en lovlig landeveisbil som er så nær en banebil, sier Romain Grosjean.

Selvfølgelig sier han det, han har jo bidratt underveis, men jeg tror ham gjerne.

Han kunne sikkert føyd til at for € 1,28 millioner er vel dette den superbilen som gir mest adrenalin per krone også.

Denne prisen er på den nedre delen av dette segmentets black Friday tilbud, og kommer nok blant annet av at motor og transmisjon ikke er fullt så håndbygget og spesial-bearbeidet som resten av bilen.

Her har man sendt Nissans 3,8-liters twin-turbo GTR V6-motor til Litchfield Engineering, der den har fått noen større turboer og er blitt tørrsumpet for å kunne komme langt nok ned mot gatesteinene.

700 hester gir det, og et dreiemoment der du finner det høyeste, 725 Nm fra 3 til 6.000 omdreininger. De formidles bakover av en Hewland-kasse.

For å vise at de virkelig har tradisjonskred og dype røtter i bilhistorien – de bygde sine første biler i 1907 – forteller de at denne nye skal bygges i 89 eksemplarer.

Hvorfor 89? Jo, fordi det er 89 år siden Petr Mucha, Pragas utviklingssjef, vant det tsjekkiske 1000 miles løpet i 1933. Tsjekkoslovakia rundt med en 1660-kubikk Praga Piccolo.

Det er noe som sier meg at vi ikke, noensinne, kommer til å se den type Praga folkevogner igjen.

Powered by Labrador CMS