Volvo S40

Lavere forbruk er stikkordet når også Volvo tar i bruk direkte bensininnsprøyting.

Publisert

Volvo S40
Volvo S40

Først publisert i BIL 5 - 1999.

Volvo S40 og Mitsubishi Carisma bygges ved samme fabrikk i Nederland. Det er derfor ikke helt uventet at S40 nå kommer med en motor som benytter direkte bensininnsprøyting. Mitsubishi lanserte sin GDI (Gasoline Direct Injection) i 1997. Med noen mindre endringer har denne nå funnet veien inn i en Volvo.

Rett inn
GDI-motoren benytter seg av direkte innsprøyting. Det vil si at bensinen sprøytes rett inn i sylinderen og blander seg med luften der før den antennes av gnisten fra tennpluggen. I vanlige innsprøytingsmotorer sprøytes bensinen inn i manifolden og blander seg med luft før den når sylindrene.

Direkte innsprøyting har blitt vanlig i dieselmotorer de siste årene, men det har vært vanskeligere å få til en jevn og kontrollert forbrenning i bensinmotorer. Men prinsippet gir visse fordeler. Mitsubishi valgte å utvikle denne motoren fordi den gjør det mulig å kjøre på ekstremt magre blandinger. I en vanlig motor blandes en del bensin med 14,7 deler luft. Men i GDImotoren kan man kjøre helt ned på en del bensin til 40 deler luft. Magre blandinger gir lavere forbruk og mindre utslipp. Men ettersom det er bensinen som gir energi til å drive bilen, sier det seg selv at du ikke får bilen til å gå bare på luft. Er du hard på gasspedalen blir ikke forbruket særlig lavere enn i andre biler. Men GDI-motoren tjener på å kutte ned på andelen bensin når du holder jevn fart på flatmark, triller i nedoverbakke eller lar bilen gå på tomgang. Det samlede bensinforbruket blir derfor lavere.

Familiebil
GDI-motoren har et sylindervolum på 1.834 ccm og yter 125 hester ved 5.500 o/min. Dreiemomentet er på akseptable 174 Nm ved 3.750 o/min. S40 er høyt gearet, så selv om den lar deg kjøre i femtegear ned til 50 km/t, er det lite akselerasjon å hente ved så lave turtall. Fjerde-, og til dels tredjegear, blir flittig brukt på landeveien, både i bakker og ved forbikjøring.

På andre områder skiller ikke denne S40en seg fra sine søsken. Utstyrsnivået til basisutgaven er på noen områder omfattende. Spesielt gjelder det sikkerhetsutstyr som sidekollisjonsputer og Volvos spesielle sidekollisjonsbeskyttelse, SIPS. Ønsker du derimot klimaanlegg, fjernstyrt sentrallås og elektriske vindusheiser også bak, øker prisen med 13.000 kroner. Vår bil var utstyrt med skinninteriør og "treverk" her og der. Det økte prisen med ytterligere 13.000 kroner.

Rett fra Japan
I forhold til Volvos egen 1,8-liter bruker GDI-motoren i snitt 0,17 liter mindre på mila. Kjører du 15.000 km i året, utgjør det en besparelse på 255 liter bensin årlig. Eller vel 2.000 kroner med dagens bensinpris på litt over åtte kroner.

Men med en prisforskjell på ti til tyve (avhengig av utstyr) tusenlapper i GDI-motorens disfavør, blir det ikke spareeffekten, men miljøeffekten som blir det tyngste argumentet for å velge GDI-motoren. Derimot er GDI-motoren en svært behagelig motor selv om det virker som om den har mistet litt snert i overgangen fra japansk til svensk bil. Det skyldes muligens at S40 veier ca 150 kg mer enn en Carisma. På den annen side har Volvo gjort noen endringer på styreelektronikken i motoren. De lover heller ikke like lavt forbruk som det Mitsubishi gjorde. De gikk ut med en garanti for at bilen ikke skulle bruke mer enn 0,6 l/mil. Volvo er mer forsiktig og nøyer seg med å skrive i sin brosjyre at kjører du pent kan drivstofforbruket bli lavere enn 0,7 l/mil ved blandet kjøring. Ved jevn landeveiskjøring målte vi forbruket til 0,57 l/mil. Ved ren bykjøring havner man nærmere 0,8 l/mil. Dette er da med piggfrie vinterdekk på bilen. 0,7 l/mil burde derfor være innen rekkevidde.

VOLVO S40 1.8 i:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Direkte bensininnsprøyting. 1.834 ccm. 92 kW (125 hk) v/5.500 o/min. 174 Nm v/3.750 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran. Skiver bak. ABS.
Dekk: 195/55 HR15 (Conti Viking Contact).
Mål: Lengde: 448,0 cm. Bredde: 172,0 cm. Høyde: 141,0 cm. Akselavstand: 255,0 cm. Sporvidde: f/b: 145,0/147,0 cm.
Vekter:
Egenvekt m/fører: 1.370 kg. Tillatt totalvekt: 1.770 kg.
Volum: Bagasjerom: 470 liter (VDA). Tank: 60 liter.
Aks. 0-100 km/t: 10,5 sek.
Toppfart: 200 km/t
Forbruk by: 0,91 l/mil
Forbruk landevei: 0,57 l/mil
Forbruk snitt: 0,69 l/mil
Pris: kr 259.100,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS