Volvo S40/40 T4

Med 200 hk og 300 Nm i diskré innpakning, frir Volvo S/V40 T4 til et ungdommelig publikum.

Publisert

S40
S40

Først publisert i BIL 9 - 1997.

Volvos sportslige S- og V70-modeller er diskré og T4 skiller seg heller ikke kraftig fra de øvrige S- og V40-modellen. Nye lykter med separate nær- og fjernlyskastere, diskrete hjulbuelister, litt kraftigere sideskjørt og nye 16-tommers lettmetallfelger er likevel nok til at de fleste vil se at dette er noe mer enn en S- eller V40 1.8.

Om den kosmetisk er ganske så diskré, har T4 en motor som går utenpå sine søsken når det gjelder både effekt og dreiemoment. Den nye 1,9-liters-motoren med turbo er en videreutvikling av Volvos firesylindrede modulmotor som nå finnes som 1,6-, 1,8- og 2-liter. To år har Volvo brukt på å utviklingen av denne spesielle motorvarianten. Vel anvendt tid kan det virke som. I forhold til Fiats to-liters rekkefemmer med turbo som vi hadde prøvekjøring av i forrige Bil, er Volvo-motoren silkemyk i karakteristikken.

Sterkt fraspark
Ladetrykket øker jevnt og mykt og uten nevneverdig forsinkelse og den holder koken til 6.500 o/min. Volvos teknikere har lagt vekt på et sterkt mellomregister og lykkes. Selv om frasparket i femtegearet ikke er imponerende, er det tilstrekkelig til at du slipper å slite ute gearspaken for å vedlikeholde farten i bakkene.

Skal du har litt ekstra fraspark, må du derimot ut av femte- og ned i fjerde- eller tredjegear. Med 40 km/t ved 1.000 o/min i femtegear, er ikke dette noe akselerasjonsgear. I fjerde- og tredjegear har du et realt fraspark til forbikjøringer i normale hastigheter. Et fraspark som er såpass at du skal ha et fast grep om rattet, spesielt på sporete vei. Sporingen skyldes selvsagt i stor grad dekkene. Volvo har utstyrt T4 med 205/50ZR16- dekk på lettmetallfelger. Styreresponsen er god, men jeg er ikke overbegeistret over styringen. Styringen har et markert nullpunkt, så markert at når du kjører på svingete vei er det merkbart når du går direkte fra en høyre til en venstre sving eller omvendt. Rattet faller inn mot det markerte nullpunktet og du må ta litt ekstra for å komme ut av det igjen, og du får ikke den fine flyten i svingkombinasjonene.

200 hk og 300 Nm på forhjulene er mye, og Volvo har derfor valgt å utstyre T4 med antispinnreguleringssystemet DSA som standard. ABS-bremser er en selvfølge og er kombinert med elektronisk bremsekraftregulering mellom for- og bakhjul.

Art Leather
Interiøret er oppgradert med trepaneler på dørene og skinntrukket ratt er standard. Velger du skinninteriør kan du nå få det Volvo kaller Art Leather med skinn som er malt av en kunstner og som er unikt for hver enkelt bil.

Komforten har ikke vært den beste i standardmodellene i S- og V40-serien, og selv om Volvo har tatt i litt mer når det gjelder støydemping i T4-modellene, er det ennå ikke stille i kupéen. Motorlyden er ikke påtrengende, men det er mye lyd fra hjulene. Kjører du på grusvei høres steinspruten så godt at en kan mistenke Volvo for å ha glemt å isolere mot innerskjermene og sidekanalene. Fjæringskomforten kan også bli bedre. Selv det minst sportslige av de to chassisene du kan velge blant, sender små ujevnheter relativt direkte i karosseriet.

Rå ytelser
Volvo S- og V40 T4 frir først og fremst til dem som er ute etter rå ytelser i diskré innpakning. Utstyrsmessig holder den absolutt mål, men komforten burde vært bedre. Med 200 hk under panseret er det ingen tvil om at T4-modellene har nok å rutte med. Prislappen viser 368.000 kroner for S40 T4 og 378.000 kroner for V40 T4. Ikke direkte billig. Audi A4 1.8T er vesentlig billigere, har bedre komfort, men mangler Volvoens saft i frasparket. Det gjør også Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia som også er billigere enn Volvoen.

VOLVO S40 T4 (V40 T4):
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Elektronisk innsprøytning og turbo m/ladeluftkjøler. 1.885 ccm. 147 kW (200 hk) v/5.500 o/min. 300 Nm v/2.400 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: Pirelli P6000 205/50ZR16.
Mål: Lengde: 448,3 cm. Bredde: 171,7 cm. Høyde: 141,1 cm. Akselavstand: 255,0 cm. Sporvidde f/b: 145,4/147,4 cm.
Vekter: Egenvekt: 1.300 (1.320) kg. Tillatt totalvekt: 1.790 (1.810) kg.
Volum: Bagasjerom: 415 liter (VDA). Tank: 60 liter.
Aks. 0 - 100: 7,3 sek
Toppfart: 235 km/t
Forbruk (EU-97):
By:
1,38 l/mil
Landevei: 0,70 l/mil
Gjennomsnitt: 0,95 l/mil
Pris: kr 368.000,- (378.000,-)

Powered by Labrador CMS