-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo S40/V50 1.6: To attraktive motorer
Med både diesel- og bensinmotor på 1,6 liter blir Volvos minste modeller mer attraktive her til lands.
Først publisert i BIL 5 - 2005.
Volvos S40 og V50 har til nå hatt en 1,8-liters bensin- og en 2-liters dieselmotor som minste og rimeligste valg. Med den nye 1,6-liters bensinmotoren sparer man 14.000 kroner i forhold til 1,8-literen, og dieselvalget blir godt over 50.000 kroner rimeligere enn før. Så spørs det om det oppveier for mindre motorkraft. Vi kjørte også toliters dieselen som en slags refereranse.
Både S40 og V50 er kjøreglade biler med utmerkede egenskaper på veien. Fjæringen er fast men komfortabel, styringen passe direkte og lar deg plassere bilen der du vil i svingene. Volvo har også meget gode seter som gjør det lett å trives bak rattet. Interiøret utmerker seg som stilig og moderne. Den største kritikken har gått på den relativt dårlige plassen i baksetet og bagasjerommet.
Med toliters dieselmotor som yter 136 hester og hele 320 Nm er de minste Volvoene riktig så spreke og engasjerende. Den sekstrinns manuelle gearkassa som er standard er derimot et minus – gearskiftene er overdrevent tunge, og trinnene sitter uvant tett. Det virker heller ikke optimalt med sekstrinns kasse for norske forhold.
Går man over til den mindre 1,6-liters dieselen sitter det en femtrinns kasse mellom motoren og drivhjulene, og denne er langt mer behagelig i bruk. Og med 110 hester til rådighet er ikke denne noen sinke heller, selv om dreiemomentet er langt lavere – 240 Nm maks. Kraftleveringen er jevn og man savner sjelden den ekstra kraften fra toliteren. En vektreduksjon på nesten 60 kilo hovedsaklig i fronten på bilen er også positivt for kjøreegenskapene.
1,6-liters bensinmotoren har som ventet ikke mye å stille opp med når det gjelder dreiemoment, og med 10 hester manko i forhold til dieselen virker det på papiret som om den er undermotorisert. Men det er den slett ikke – den er både kvikk og morsom å kjøre. Den lille motoren er tilfredsstillende dravillig og fleksibel, og har på toppen av det hele litt snert i lyden også. Men det er klart at dersom man ofte fyller opp bagasjerommet og drar på langtur med familien, og kanskje skal dra på tilhenger fra tid til annen, vil den nok være i minste laget.
For norske forhold er de nye 1,6-literne velkomne. Lite volum og moderat effekt gjør avgiftene mer behagelige. Særlig dieselmotoren kommer godt ut av det, og utpeker seg som det kanskje beste alternativet i Volvos minste modeller.
Volvo S40 1.6 (1.6d)
Pris: kr. 264.900 (278.900)
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1596 (1560) ccm. 74 kW(100 hk) v/6000 o/min. (81 kW(110 hk) v/4000 o/min). 150 Nm v/4000 o/min. (240 Nm v/1750 o/min).
Mål og vekt: LxBxH: 447 x 177 x 145 cm. Akselavstand: 264 cm. Egenvekt m/fører: 1384 (1450) kg. Tillatt totalvekt: 1850 (1880) kg.
Dekk: 195/65R15.
Bagasjerom: 404 liter VDA.
Tankvolum: 55 (62) liter.
Aks. 0–100 km/t: 11,9 sek 12,0 sek
Toppfart: 185 km/t 190 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,72 l/mil 0,49 l/mil
CO2-utslipp: 171 g/km 132 g/km