-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo S40/V50 1.6: To attraktive motorer
Med både diesel- og bensinmotor på 1,6 liter blir Volvos minste modeller mer attraktive her til lands.


S40
S40
Først publisert i BIL 5 - 2005.
Volvos S40 og V50 har til nå hatt en 1,8-liters bensin- og en 2-liters dieselmotor som minste og rimeligste valg. Med den nye 1,6-liters bensinmotoren sparer man 14.000 kroner i forhold til 1,8-literen, og dieselvalget blir godt over 50.000 kroner rimeligere enn før. Så spørs det om det oppveier for mindre motorkraft. Vi kjørte også toliters dieselen som en slags refereranse.
Både S40 og V50 er kjøreglade biler med utmerkede egenskaper på veien. Fjæringen er fast men komfortabel, styringen passe direkte og lar deg plassere bilen der du vil i svingene. Volvo har også meget gode seter som gjør det lett å trives bak rattet. Interiøret utmerker seg som stilig og moderne. Den største kritikken har gått på den relativt dårlige plassen i baksetet og bagasjerommet.
Med toliters dieselmotor som yter 136 hester og hele 320 Nm er de minste Volvoene riktig så spreke og engasjerende. Den sekstrinns manuelle gearkassa som er standard er derimot et minus – gearskiftene er overdrevent tunge, og trinnene sitter uvant tett. Det virker heller ikke optimalt med sekstrinns kasse for norske forhold.
Går man over til den mindre 1,6-liters dieselen sitter det en femtrinns kasse mellom motoren og drivhjulene, og denne er langt mer behagelig i bruk. Og med 110 hester til rådighet er ikke denne noen sinke heller, selv om dreiemomentet er langt lavere – 240 Nm maks. Kraftleveringen er jevn og man savner sjelden den ekstra kraften fra toliteren. En vektreduksjon på nesten 60 kilo hovedsaklig i fronten på bilen er også positivt for kjøreegenskapene.
1,6-liters bensinmotoren har som ventet ikke mye å stille opp med når det gjelder dreiemoment, og med 10 hester manko i forhold til dieselen virker det på papiret som om den er undermotorisert. Men det er den slett ikke – den er både kvikk og morsom å kjøre. Den lille motoren er tilfredsstillende dravillig og fleksibel, og har på toppen av det hele litt snert i lyden også. Men det er klart at dersom man ofte fyller opp bagasjerommet og drar på langtur med familien, og kanskje skal dra på tilhenger fra tid til annen, vil den nok være i minste laget.
For norske forhold er de nye 1,6-literne velkomne. Lite volum og moderat effekt gjør avgiftene mer behagelige. Særlig dieselmotoren kommer godt ut av det, og utpeker seg som det kanskje beste alternativet i Volvos minste modeller.
Volvo S40 1.6 (1.6d)
Pris: kr. 264.900 (278.900)
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1596 (1560) ccm. 74 kW(100 hk) v/6000 o/min. (81 kW(110 hk) v/4000 o/min). 150 Nm v/4000 o/min. (240 Nm v/1750 o/min).
Mål og vekt: LxBxH: 447 x 177 x 145 cm. Akselavstand: 264 cm. Egenvekt m/fører: 1384 (1450) kg. Tillatt totalvekt: 1850 (1880) kg.
Dekk: 195/65R15.
Bagasjerom: 404 liter VDA.
Tankvolum: 55 (62) liter.
Aks. 0–100 km/t: 11,9 sek 12,0 sek
Toppfart: 185 km/t 190 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,72 l/mil 0,49 l/mil
CO2-utslipp: 171 g/km 132 g/km