Renault trapper opp el-satsingen

Renault var tidlig ute med sine første elbiler og Zoe har solgt bra i Norge. Men nå trappes "Renaultvasjonen" betydelig opp for å møte økt konkurranse.

Publisert
Renault Scenic E-Tech<br>Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien©<br>
Renault Scenic E-Tech
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien©

Renault Zoe ble lansert i 2012, men i Norge startet ikke salget før i 2014 da det ifølge OFV ble registrert 433 nye Zoe. Siden den gang er det registrert nesten 15.000 biler, noe som gjør modellen til den syvende mest solgte elbilen her i landet med 2018 som toppår.

Utvalget av elbiler har økt betydelig innen alle klasser de seneste årene, og Renault har akkurat lansert sin nye Megane E-Tech som sin utfordrer i C-segmentet med modeller som VW ID.3, Hyundai Kona og Peugeot e-2008.

Men for å oppnå stort volum holder det ikke å bare være representert i kompaktklassen – man må også tilbys SUV-er.

Renault var blant de første europeiske produsenter til å tilby en flerbruksbil da de lanserte Scenic i 1996, og modellen med det fleksible interiøret ble raskt en volumselger grunnet høy popularitet hos barnefamilier.

Men det er snart 20 år siden flerbruksbilene gjorde særlig innhugg på salgsstatistikkene, så når en ny Scenic gjenoppstår, blir det som SUV.

Den skal bygges på den helelektriske CMF-EV plattformen som så langt danner grunnlag for Megane E-Tech og Nissan Ariya, og mens Megane er direkte konkurrent til ID.3, vil Scenic utfordre ID.4.

Ifølge Auto Express skal bilen i salg fra 2024, og de hevder den skal vises som konsept allerede i løpet av våren. Britene siterer Renault-sjef Luca de Meo på at konseptet som skal vises i mai har klare intensjoner om å ende opp som produksjonsmodell.

Sammenlignet med Megane E-Tech vil Scenic by på mer plass og et fleksibelt interiør som har vært bilens sterkeste side gjennom alle år. Noen Grand Scenic med syv seter kommer imidlertid ikke, den skal kun tilbys som femseter.

Designmessig vil Scenic følge i fotsporene til Megane E-Tech, men den vil blir høyere og få en stor bakluke som gjør det enkelt å laste inn større gjenstander.

I Megane E-Tech tilbyr Renault batteripakker på 40 og 60 kWt med rekkevidde på inntil 450 kilometer og motorer som yter fra 130 til 220 hestekrefter – kun i kombinasjon med forhjulsdrift.

Plattformen åpner imidlertid for firehjulsdrift og større batteripakker som vi har sett i Nissan Ariya, så det er sannsynlig at slike tilbud også vil finne veien til Scenic E-Tech.

Vår illustratør har laget en rendering som viser hvordan en fremtidig Scenic E-Tech kan se ut.

Powered by Labrador CMS