Spesialister på spesialbygg

Kiitokori Special Vehicles er påbyggeren som bygger det helt spesielle, være seg en mammografibuss til Statens Helseundersøkelser i Norge eller en brannbil med 33 meters lift til Sarpsborg Brannvesen.

Publisert

Kausala, ikke langt fra Lahti, må være et område med tradisjoner med å bygge transportmateriell. Foruten Kiitokori Oy ligger det i denne byen to produsenter av tilhengere og påbygg, Kaupe og Kautec, som nå for øvrig slår seg sammen.

Kiitokori-gruppen består av Kiitokori Oy i Kausala, Sammutin Oy i Jyväskylä og Vema Lift Oy i Kaarina.

Startet i 1971
Kiitokori Group er det som er igjen på private hender av Carrus Oy. Starten på dette var Ilmari Mustonen som var teknisk sjef på karosserifabrikken Wiima utenfor Helsing-fors. Han kjøpte Wiima i 1971 og deretter kjøpte han den ene karosserifabrikken etter den andre inntil han satt med Wiima, Delta og Ajokki, i tillegg til det som nå er i Kiitokori Group.

Som kjent solgte Mustonen-familien de tre busskarosseri-fabrikkene til Volvo i 1998, noe som gjorde at Ilmari Mustonen havnet øverst på listen over de som tjente mest i Finland det året.

Special Vehicles
Men selv om Kiitokori Group benytter undernavnet Special Vehicles, produserer de i høy grad fortsatt busser for persontransport, selv om dette ikke utgjør hoveddelen av omsetningen. I Norge er nok den finske produsenten blitt mest kjent på grunn av langt over 100 midibusser på MAN chassis levert opp gjennom årene, kalt Midi Star. I vinter leverte Kiitokori også midibusser på Volvos lastebil-chassis, FL6.

Ikke serieproduksjon
Kiitokori, etablert i 1948, har noe over 100 ansatte og omsetter for om lag 45 millioner finske mark, vel 61 millioner norske kroner. En rundgang i fabrikken viser at vi her snakker om noe helt annet enn serieproduksjon.

Her står spesialitetene på rekke og rad og antall enheter i fabrikken viser langt fra hva virksomheten består av. For her er det lang, virkelig lang, byggetid på enkelte enheter. Som de norske mammografibussene, bestilt av Statens Helseundersøkelser, hvor et fullt utstyrt kontor med venterom, garderobe, undersøkelsesrom med mer er bygd inn i en buss. Her er veggene hydraulisk utskyvbare slik at det innvendige arealet virkelig er stort.

Bortenfor denne står det en semitrailer som skal utstyres for digital TV-produksjon, den aller første enheten med slikt utstyr til finsk TV. Ved siden av denne igjen står en slitt orkesterbuss som er innom for restaurering. Lenger inn i lokalene finnes lekre bokbusser til det finske marked.

Allsidig
– Ja det er allsidig produksjon her. Vi bygger det du kan ønske deg på et busschassis, sier markedsdirektør Timo Kallio til YrkesBil. Timo er vel kjent i bussbransjen i Norge.

Da vi besøkte fabrikken tidlig i vinter, sto flere MAN Midi Star ferdige for levering til norske kunder.

Deicing-biler, biler med utstyr for avising av fly, er det levert mange av fra Kiitokori og fra søsterfabrikken Sammutin Oy i Jyväskylä. Både store og små biler har dannet utgangspunktet. De minste er bygget på kassebiler, mens flertallet er bygget på lastebilchassis i Volvo FL6-størrelse.

Redningsbiler og spesialkjøretøyer
Sammutin Oy ble også etablert i 1948, har om lag 30 ansatte og omsetter for over 40 millioner norske kroner. De er mest kjent for brannbiler i alle fasonger samt redningsbiler og spesialkjøretøyer. Mens fabrikken heter Sammutin heter karosseriet SauruS. Her bygges en rekke varianter, stadig etter kundenes ønsker og her som ellers i konsernet bygges det med rustfritt stål.

Brannrelatert
Også på Vema Lift Oy i Kaarina er mesteparten av byggene brannrelatert. Bedriften er spesialister på det som går i høyden. Her leveres lifter med kapasitet opp til 44 meter i været. Flere lifter fra Vema er levert til norske brann-vesen. Denne fabrikken er den yngste i familien, etablert i 1989. De har om lag 30 ansatte og omsetter for 25 millioner finske mark, tilsvarende 34 millioner norske kroner.

Som man skjønner er Kiitokori Group en samling bedrifter med stor kompetanse innen spesialkjøretøyer.

Powered by Labrador CMS