VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo
VW CrossPolo

Polo med Cladding

Endelig har også Volkswagen oppdaget at stylingfirmaene lever ganske godt. Så hvorfor kan ikke bilfabrikkene også skumme litt av den fløten: Vi presenterer derfor VW Crosspolo,

Publisert Sist oppdatert

BilNorge måtte opp i 2000 meters høyde i Sør-Frankrike for å møte den siste Polo-utgaven. For selv om den ikke har en meter mer off-road egenskaper enn en vanlig Polo, ville fabrikken gjerne presentere den i tøffe omgivelser. Høyt til fjells, isbanekjøring (der alt egentlig er imponerende dersom du ikke er vant til det) og flærr med små buggier med bakhjulsdrift, uten bremser på forhjulene og masse låt, omgitt av brunbarka alpinister.

Streetwise
Og hva har nå det med Crosspolos off-road egenskaper å gjøre?

Ingenting.

Men her har fabrikken, meget effektivt hengt på plast på sidene, en annen grill og noe som ser ut som en skliplate bak, større 17-tommers hjul, løftet fjærene et par centimeter og lagt på solid takrails. Pluss at de har komponert nye eksteriørfarger som virkelig syns, og trukket karosserifargene inn i interøret. Resultatet er helt klart en funky streetwise-utseende bil - klar for å kjempe geriljakamper i sentrumsmiljø.

Den har ikke noe av Panda 4x4's egenskaper, det er ikke noen liten Susuki vi snakker om, det er simpelthen en Polo med nye klær. Og - som på oss - klærne er valgt for å formidle et inntrykk. Og dagens inntrykk skal åpenbart være frekk, urban, og litt fake. Men ikke misforstå. Jeg liker dette. Og for ca 20.000 mer, eller noe sånn, er altså en A-segment bil, like spennende som Moss, plutselig blitt noe man snur seg etter.

Phaeton-skreddere
Nå er det flinke folk de som har gjort den til det den er. VW Individual ble opprettet for å skreddersy Phaeton etter spesielle ønsker, men nå har selskapet mer en posisjon som Audis Quattro, og gjør jobber for alle bilene fra VW. Så vent deg crossutgaver både av Golf og Touran, i hvert fall.

Dette er noe helt nytt for importøren, og nesten helt nytt for fabrikken - som forsøkte seg, med adskillig hell, med Polo Fun for noen år siden. Den sa Møller nei takk til, men Crosspolo kommer.

Med 1,4-liters diesel eller bensin, mulig automat og en 1,2 liters bensin som starter på kr 201.140. Dieselutgaven, som vi kjørte og som kanskje ikke var den best egnede i de utrolige stigningene opp mot Isola 2000 - å mase mellom første og annet halve dagen er liksom ikke det morsomste med en diesel - vil koste 222.840 kroner.

Hvem er kjøperne?
Den vil være hos kundene i mars / april, men bestillinger tas omtrent nå. Spør du importøren om hvor mange de skal selge, skjer det imidlertid noe rart. Vanligvis har de prognosene sine klare nesten ned til desimalene (men det er kanskje vanskelig å selge 0,3 nye biler?) men her svarer de at de ikke aner.

Egentlig forståelig, for biltypen er ny (Citroen har ikke gjort noe ut av sin tilsvarende C3) og man aner egentlig ikke hvem den skal rettes mot. Og hvem er konkurrentene? Først og fremst de vanlige Poloene. Men dersom importøren får forhandleren til å stille ut modellen, helst i oransje, og bruke den i dem-sammenheng, er jeg ganske sikker på at denne vil selge.

Og dermed vil de fjerne en del salg fra de mange styling-pusherne. Og det er kanskje det som er meningen?

PS. Bilen heter egentlig Polo Cross, jeg synes bare Crosspolo er så mye bedre. Du får mer om den i neste BIL.

Powered by Labrador CMS