Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo

Neste 911 Turbo

Godt inne i Porsches fornyelsesprosess er tiden moden for en ny 911 Turbo. Den avdukes i Genève siste dag av februar og er salgsklar i juni.

Publisert Sist oppdatert

Det er sjette generasjon 911 Turbo (Type 997) som nå er klar for messepublikum i Sveits. 480 hk ved 6.000 omdreininger er hva den kan tilby – 60 mer enn 996-utgaven. Effekten til 3,6-liters boxer-motoren når dermed nye høyder med 133 hk pr liter sylindervolum.

Maks dreiemoment er økt fra 560 til 620 Nm, men enda viktigere er det at momentet nå er til stede i hele området mellom 1.950 og 5.000 omdreininger (mot tidligere 2.700-4600 o/min). Porsche benytter variabel turbogeometri for å øke ytelsene over et større turtallsområde.

Spurtrask
En 911 Turbo med manuell 6-trinns gearkasse akselererer til 100 km/t i løpet av 3,9 sekunder og til 200 km/t på 12,8. Når du skal foreta en kjapp forbikjøring kommer det godt med at den klarer 80-120 km/t i løpet 3,8 sekunder i 5. gear.

Sverger du som jeg til manuell gearkasse i en sportsbil, får du også kanskje noe å tenke på. For alle disse øvelsene foretas raskere dersom din 911 Turbo er utstyrt med Tiptronic S. Da har du spart 0,2 sek. på 0-100 og 0,6 idet 200 bikkes. Som om ikke det var nok, synker også snittforbruket. Begge kassene gir en potensiell toppfart på 310 km/t.

Overboost
De som ønsker enda mer pulver kan be om å få sin 911 Turbo med Sport Chrono Package Turbo – et nytt tilbud fra Porsche som inkluderer en Sport-knapp ved gearspaken. Når denne aktiveres får føreren en ”overboost når gasspedalen holdes i bunnen, noe som gir 0,2 bar ekstra trykk i inntil 10 sekunder. De ekstra 60 Nm senker 80-120 tiden med 0,3 sekunder for de som har virkelig dårlig tid.

For å overføre kreftene effektivt til asfalten benytter 911 Turbo firehjulsdrift, men overføringen er forandret med en elektronisk styrt multi-disk clutch. Porsche Traction Management (PTM) sender kreftene dit de mest effektivt kan utnyttes avhengig av forholdene.

Skrubber bedre
De ekstra ytelsene i nye 911 Turbo er selvsagt også overført til bremsesystemet som består av faste skiver med 6 stempler framme og fire bak. Sammenlignet med 996 er diameteren på skivene økt med 20 mm til 350 mm. Som opsjon kan kundene velge keramiske bremser som reduserer vekten med 17 kg samtidig som de er effektive mot fading og absolutt korrosjonsfrie. Disse har en diameter på 380 mm framme og 350 bak.

Utseendemessig skiller nye 911 Turbo seg fra sin forgjenger gjennom en ny front med store luftinntak og runde lykter med Xenon-lys som standard. Den har lavt plasserte tåkelys og LED blinklys plassert mellom luftinntakene.

Bakfra er nye 911 Turbo enda råere enn sin forgjenger, noe som primært skyldes at den er 22 mm bredere og at de store hjulbuene fremheves tydeligere. De bakre luftinntakene er også forandret for å gi mer effektiv luftstrøm til intercoolerne.

Sammen med 911 Turbo vil Porsche også lansere en ny GT3. Vi loves data og bilder av denne når messen åpner for pressen.

Powered by Labrador CMS