-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
4-dørs cabrio fra Heuliez
Den franske karosserifabrikken Heuliez, som blant annet bygger Opel Tigra, møtte opp på Genève-utstillingen med et forslag på hvordan man lager en fire-dørs cabrio av Peugeot 407.
Franske Heuliez er en av bilindustriens halv-doldiser. Det er de som bygger Opel Tigra, de har vært med på å produsere flere enn 350.000 Peugeot 207 CC, de har nettopp åpnet en stor fabrikk i Slovenia, de leverer råkarosserier til en rekke av Europas store produsenter og de har tatt ut over 200 patenter som har med metalltak-løsninger å gjøre. Metalltak av den typen som forsvinner i bagasjerommet og gjør bilen åpen.
Og her kommer selskapets designavdeling inn i bildet. For de dukker stadig opp på bilutstillingene med nye oppskrifter for hvordan tak skal utformes.
Danserinne
Årets oppskrift var å ta en 407 sedan, stive den opp og legge på et tak som består av tre glasselementer (pluss bakrute) som sklir over hverandre og skjules i bagasjerommet når man ønsker åpent.
Macarena kaller Heuliez denne konseptmodellen, oppkalt – sier de – etter armbevegelsene til en Macarena-danserinne!
Bilen de viste var utarbeidet i alle detaljer, fulle beregninger viste både at bilen kunne brukes og at den kunne bygges. Riktignok får vi ikke vite hvor meget mer den veier, men vi lærer at traversen mellom B-stolpene, som sørger for den stivheten taket ellers hjelper til å oppnå, også tillater at man bygger inn frontale kollisjonsputer også for baksetepassasjerene, og at alle sidekollisjonskrav møtes.
Multitak
Enten kan man bestille hele taket trukket ned, fremdeles er det 300 liters bagasjeplass baki der – og en litt spesiell detalj: når taket senkes ned åpnes bagasjelokket den vanlige veien – det er ikke hengslet bakerst da heller. Eller man kan bruke hvert av de tre glasspanelene som soltak – de kan skyves frem eller tilbake.
Det som også er litt spesielt med denne bilen er at den så bra ut, uansett om taket var oppe eller nede. Alt for ofte blir slike biler designet etter hvordan hekken må bli for å få plass til panelene. Hvilket kan gi litt uheldige utslag nå og da.
Her ser det ikke ut som man har inngått et eneste kompromiss. Det virker som om den sportslige firedørs coupéen er tegnet først, så har man tilpasset mekanikken etterpå.
Dette er det tredje eller fjerne forslaget vi har sett om firedørs cabrioleter de siste par årene. Aner vi en ny trend?