Seat Toledo: Prøv en spansk en...

Produksjonen skjer i Belgia, det elegante utseendet er signert Giugiaro hos Italdesign og motorene er Volkswagens velprøvde. Den nye Seat Toledo er ingen typisk spanjol.

Publisert

Først publisert i BIL 12 - 1998.

Den nye Seat Toledo er riktignok utviklet i Spania, men ellers er det stort sett bare navnet som er spansk. Bilens tiltalende design er det Italdesign som har hovedæren for. Når hele produksjonen skjer i Volkswagenkonsernets fabrikk i Brüssel, kan Toledo trygt kalles en internasjonal bil.

Det er utviklet fire utstyrsnivåer; Stella, Sport, Signum og V5. Litt pussig, sett med norske øyne, er at basisnivået, altså Stella, leveres med klimaanlegg, men uten ABS-bremser. En annen forskjell er at skivene på forbremsene har 24 mm mindre diameter i Stella enn i de andre versjonene. Ellers er det tåkelys foran, el-justering av sidespeil og skinntrekk på rattet som mangler i Stella. Sport er, som navnet antyder, utstyrt i sportslig retning med blant annet bøtteseter foran, aluminiumfelger og fastere fjæring. Signum er Toledos luksusutgave, noe som innebærer blant annet elektronisk klimakontroll og kjørekomputer.

Fem motorer
Sannsynligvis vil Harald A. Møller vil ta inn Toledo med alle fem tilgjengelige motoralternativer. Programmet begynner med VW-konsernets velkjente 1,6-liter som yter 100 hk, fulgt av 1,8-literen med 20 ventiler, for øvrig motorens debut i Seat-sammenheng. V5-motoren, kraftpluggen på 150 hk som står på øverste hylle av bensinmotorene, er det også første gang vi ser i en Seat. De to siste motorene er TDI-utgavene på 90 og 110 hk, også de velkjente fra blant andre Passat og Golf. 1,6-literen leveres bare på Stella-nivå, altså uten ABS-bremser, mens 1,8-literen og den største dieselmotoren kan kombineres med Sport eller Signum.

Bak rattet finner jeg at det er gode reguleringsmuligheter på såvel setet som rattet. Midtkonsollen gir god støtte til høyrebenet, førersetet har lang sittepute og bra sidestøtte. Mine lange ben hadde gjerne sett at førersetet kunne skyves lenger bakover, men takket være høydejusteringen er ikke dette noe problem. Det er ikke den beste benplassen i baksetet, men "innsparinger" i forseteryggene gir noen centimeter ekstra.

Med et volum på 500 liter er bagasjerommet i Toledo enormt. Det er vel bare halvsøsteren Skoda Octavia som kan hamle opp med det rominnholdet i denne klassen, men bagasjerommet i Toledo er vel så ryddig og lett å utnytte. Det store lastevolumet har sin pris, for bilens høye bakende gir noe dårlig sikt bakover – en ulempe mange moderne sedaner har.

Felles plattform
Toledo deler plattform med Audi A3, VW Golf og Skoda Octavia. Hjuloppheng og fjæring har klare familietrekk derfra, men forhjulsopphenget er modifisert og sammenlignet med foregående Toledomodell, er sporvidden hele 7 cm større. Tannstangstyringen er kontant og med god styrerespons, og bidrar til en meget positiv kjøreopplevelse. Støydemping mot motoren var god på de prøvebilene vi fikk anledning til å kjøre på spanske veier i høst, men Toledo taklet ikke grovkornet asfalt så bra når det gjaldt verken støy eller vibrasjoner.

Standardutstyret inkluderer to kollisjonsputer, klimaanlegg, høyde- og lengdejusterbart ratt, tre hodestøtter i baksetet og fjernstyrt sentrallås. Tolv års rustgaranti er også verdt å nevne. Sidekollisjonsputer er standard i V5-versjonen, men tilleggsutstyr i de andre.

På "hjemmemarkedet" Belgia lanseres bilen i desember. Her hjemme må vi vente til april. Prisen er foreløpig et spørsmålstegn, men den bør selvfølgelig ligge et godt stykke under halvsøsteren VW Bora. Skoda Octavia kan være et godt utgangspunkt for å gjette på prisen.

DETTE ER SEAT TOLEDO:

Lengde: 443,9 cm. Bredde: 174,2 cm. Høyde: 143,6 cm. Akselavstand: 251,3 cm. Bagasjevolum: 500 l. (VDA).
De oppgitte data gjelder biler med manuell gearkasse. Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS