-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Megawatt fra AMG
Dette er ikke den først høy-ytelses elbilen fra AMG. Det er vel noen som fremdeles husker SLS Electric Drive. Nesten like stor suksess som G-Wagen på batteri.
En elektrisk bil med mer enn 1000 Watt til disposisjon for høyrefoten er ikke lenger oppsiktsvekkende.
Slike går det tretten av på dusinet.
På den annen side er en superbil på strøm fra en etablert produsent som AMG en skikkelig nyhet.
Slik oppskrift er jo for lengst definert som forholdsvis hinsides dagens Gode Smak.
Gjesp
Verden er jo full av historier om at Ferrari har utsatt lanseringen av sin batterielektriske nyhet, ganske enkelt fordi kundene er gjespende uinteressert. Og Mate Rimac, superbilbransjens batterielektriske vidunderbarn, har insistert på at neste Bugatti skal bli forbrenningsmotorisert, samtidig som han opplever at hans elektriske Rimac ikke akkurat selger som varme hveteboller.
Produksjonsklar
For å kunne vurdere den flunkende nye AMG GT XX må du bare glemme at den ved lanseringen ble kalt konseptbil.
Jeg har aldri hørt om en konseptbil med skikkelige speil, vindusviskere som ser ut som de kommer fra delelageret, et interiør som man åpenbart kan oppholde seg i – og som til og med har en VIN-nummer.
Dette er en produksjonsklar sportslig fastback, som er ment å holde AMG-fanen høyt hevet inne i elbil-land også.
Kunder eller ei.

Lite Radikal
Bare synd at den ser så lite radikal ut. Eller er det kanskje en helgardering – at markedsavdelingen nok er ute etter Early Adopters, men at det får da være måte på hvor mye man skal Adopte Early.
Kanskje det er mer enn nok med batterielektrisk og vegg til vegg med teknologiske forbedringer om den stakkars kunden ikke også skal Adopte et radikalt utseende?
Det er ikke sikkert noe som grenset inn mot Pagani-utseende hadde blitt godt mottatt i møblerte Mercedes hjem.
Men jeg hadde allikevel ventet litt mer av Stefan Lamm. Mercedes sin sjef for advanced design og en av bransjens spennende sigøynere. Først jobbet han med Ford-stipendium på skolen han gikk på i Sveits, men endte derfra rett til designavdelingen hos Opel, der han gjorde store ting.
Så fulgte han sjefen sin til Ford, der han også ble i 10 år, før han forsvant bak en sky av hemmelighold til Seat i 2015.
Det var da det gikk rykter om et spennende nytt merke der – det som ble Cupra et par år senere – og at Stefan skulle bli sjef for den.
Det varte i nøyaktig 7 måneder!

Deretter Mercedes USA, der han blant annet kom opp med den gigantiske Maybach 6 – noe av det mest vulgære hittil, på denne siden av årtusenskiftet.
Det som er litt skummelt er at du fremdeles kan se tanker fra den modellen i dagens nyhet.
Riktignok er GT XX meget mer disiplinert og tilbakeholden, men den har akkurat like mange konvensjonelle trekk som disse forgjengerne, pluss noen innslag fra ikke-akkurat-spennende fire dørs AMG GT.
Det går ikke an å se på denne bilen og påstå at nå, endelig, ser jeg noe nytt og friskt som garantert kommer til å leve langt inn i fremtiden.
Det ser ut som den er klar over det selv også. I stedet for en optimistisk front, ser det ut som om den slappe grillen, med bakgrunnsbelysning, er bøyd fremover, slik at den ser beskjedent ned i bakken.
Ikke akkurat god holdning for en her-kommer-jeg teknologisk spydspiss.
Aktive skjold
Men hjulene er et utvendig unntak. Der skjedde det noe og her begynner heldigvis de mange positive poengene å dukke opp.
Hjulene har aktive skjold som enten tetter for åpninger i felgen for å skape lavest mulig luftmotstand (bilen kan skryte på seg Cw = 0,198) eller de åpnes for å sikre kjøling av bremsene.
Det du ikke ser er høyttalerne i de puslete frontlyktene. Det betyr vel at AMG skal lage et spesialtilpasset lydspor for denne bilen. Kom de noen gang så langt med SLS elektrisk? Den eneste jeg har kjørt var uten lydspor så jeg måtte ty til mine egne fra telefonen – ikke helt synkronisert til hva som skjedde, kan man si.
Utvendig finner du også noe de kaller MBUX Fluid Light Paint – kan det sies mer mystisk?
Det er simpelthen en maling som lyser opp når den tilføres strøm – bilene på Le Mans har hatt slike nummerskilt i mange år. Her skal stripen vise ladetilstanden til batteriene.

Som også er en innovasjon, for her brukes bare sylindriske celler. De er enklere å kjøle, og kan pakkes meget tettere – eller etter gitte volumer slik at man fyller opp tilgjengelig volum enklere.
Dyrere er de også og AMG som har egen avdeling for superbil-batterier forteller at det er mulig å lade med et snitt på 850 kW – kanskje enda mer.
Det som er interessant er selvfølgelig ikke slike topp-verdier, men hva som kan gjøres i det virkelige liv. Der snakker de om å fylle 400 km. på fem minutter.
Rekkevidde og batterikapasitet har de imidlertid hoppet over foreløpig. Men de sier Toppfart = over 360 km/t.
Farvel, rekkevidde.
Overlegne motorer
Motorene kommer selvfølgelig fra YASA – et britisk selskap der de var så smarte at Mercedes fant ut at det eneste de burde gjøre var å kjøpe dem opp.
Vi fortalte deg om dem og deres flux-motorer for tre år siden. Poenget er at her skaper strømmen rotasjon via en greiere rute enn i en vanlig magnetmotor slik at hvis du regner med identisk effekt vil en flux motor veie to-tredeler, og ha en-tredels volum, sammenliknet med den normale.
De er også overlegne i både ytelse og moment. Denne bilen, eller avleggere av den, kan bli den første produksjonsbilen som bruker denne teknologien.
To slike motorer bak, forresten – i en egen pakke de kaller High Performance Electric Drive Unit som også inneholder både et sett planetgir og en inverter.
Det sitter en tredje motor foran, men den slår bare inn når du vil hente frem en ekte, rampete drift med full power overstyring – eller når du syns du trenger enda mer kraft.
3D printet stopp
Jeg nevnte så vidt interiøret. Et ratt nesten som på AMG One, et skikkelig dashbord rett frem og en ikke alt for stor skjerm i sentrum.
Overtonen er teknologi. Det virker som om både materialer og former skal referere til hi tech og masse kvalitet, med en dose luksus i form av innvendig nattklubb-belysning.
Setene har 3D printet stopp. Du kan scannes hos forhandleren, så sørger setemakerne i Affalterbach for å bygge sittemøbler etter din form og fasong.
Det hele kledd med et nytt materiale, mykt som det beste skinn, men bærekraftig fremstilt av…. Feil!
Ikke brukte plastflasker og utslitte fiskegarn denne gangen, men av gjenbrukte GT3 racerdekk. Her han man brukt en spennende bioteknologi som de har hentet fra en amerikansk start-up som heter Modern Meadow.
Alcantara: Se Opp!
Se forresten ikke bort fra at vesentlige elementer fra denne vil dukke opp i neste generasjon av AMGs GT firedører og den SUVen som ser ut til å komme etterpå.
Deretter vil nok avstikkerne komme, sportscoupéer og cabrioleter og sikkert en høyprestasjons som må være der for å holde hva dette ikke-konseptet lover.