Chevrolet US Trans Sport: Chevrolet Trans Sport - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Chevrolet Trans Sport
PRØVEKJØRT: Hvordan vil de potensielle kundene reagere på at Trans Sport blir mindre "amerikansk"? I forhold til forgjengeren Pontiac Trans Sport, som solgte i 150 eksemplarer i Norge i fjor, blir interiøret nå mer "europeisk" og instrumenteringen er lik den som finnes i Opel Sintra.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 1 - 1997.

Den nye Chevrolet Trans Sport er en søsterbil av Opel Sintra, men med 20 cm lenger akselavstand. Bilen er på den ene siden en fullblods amerikaner, for den produseres i GM-fabrikken i Doraville, Georgia, USA – på samme samlebånd som Sintra. På den annen side er bilen delvis utviklet hos Opel i Rüsselsheim i Tyskland. Interiøret er ikke typisk amerikansk av utseende og det meste av instrumenteringen er identisk med Sintra. Den mest synlige forskjellen er at Sintra har gulvgear og Trans Sport har rattgear. Personlig finner jeg dashbordet i den nye Trans Sport langt mer funksjonelt og betjeningsvennlig enn i den gamle.

V6-motor
Selv om motoren har hele 3,4 liters volum og yter 137 kW (186 hk) er den ikke noe råskinn med tanke på akselerasjon og fart. 0-100 km/t på 11,2 sekunder ligger på et normalt nivå. Men det er mange kilo som skal flyttes, med sjåfør har bilen en egenvekt på 1925 kg. Tillatt totalvekt er 2430 kg.

Selv om en såvidt stor V6-motor kan sluke mye bensin hvis sjåføren er tung på høyrefoten, er det ikke vanskelig å holde forbruket nede, for turtallet ved vanlig kjøring er labert. Ved hastigheten 80 km/t (i høyeste trinn på automatgearet) er turtallet ca 1.500 o/min. Under vår prøvekjøring på italienske motorveier måtte vi helt opp i 140 km/t før turtellernåla passerte 2.500 omdreininger. Men du må opp i turtall for å hente ut det beste fra motoren. Maksimum ytelse oppnås ved 5200 omdreininger, og det maksimale dreiemomentet (285 Nm) blir levert ved 4000 omdreininger.

Luftfjæring bak
Fjæringskomfort og støydemping har tatt et solid skritt fremover i forhold til den gamle modellen – det skulle også bare mangle med tanke på GMs ambisiøse målsetting: – Ved utviklingen av den nye Trans Sport ville vi oppnå kjøreegenskaper og komfort som i en personbil.

Foran finner vi fjærben og Lformede bærearmer og med stabilisatorstag montert på samme underramme som motoren og styringen er festet til. Hele rammen er montert til karosseriet med fire metall/gummi-foringer. Løsningen gir god isolering mot både vei- og motorstøy.

Bak brukes langsgående bærearmer i kombinasjon med torsjonaksel kombinert med automatisk pneumatisk nivåregulering. Derved får bilen samme bakkeklaring og avfjæring uavhengig av lastmengde.

12 koppholdere
Trans Sport byr på god sittekomfort, særlig i forsetene, hvor det er ganske lange sitteputer som gir god lårstøtte for lange ben og det er god sidestøtte. Men i de fem passasjersetene (tre pluss to), sitter man lavt, setehøyden er bare 28 cm over gulvet, så passasjerer med lange ben har følelsen av å få knærne høyt. Til gjengjeld er det meget god takhøyde. Et pluss er også at alle setene har individuell justering frem og tilbake. Og de som skal "ut på tur" vil kunne leske strupen underveis; medregnet nedslått seterygg på midtre seterad inneholder personbilen 12 (!) koppholdere.

7-setersversjonen byr på akseptabelt god adkomst til den bakerste seteraden. Til den midterste raden er det helt uproblematisk å komme seg inn fordi det er skyvedør på begge sider. En praktisk detalj er at høyre skyvedør er elektrisk drevet. Det betyr at man ikke bruker krefter på å åpne og lukke døren. Et lite spørsmålstegn stiller vi likevel ved motstandsføleren som skal stoppe døren hvis det er hindringer i døråpningen. Vi la med vilje armen mellom for å prøve sikkerheten og døren klemte hardere enn vi satte pris på før den stoppet. En barnehånd ville ikke hatt det godt etterpå.

Chevrolet Trans Sport er ventelig klar for Norge i mars, en måneds tid etter Opel Sintra. Prisen er ikke klar i skrivende stund, men det antydes rundt regnet 600.000 kroner som personbil. Selv om myndighetene ser ut til å fjerne kombibilene som egen avgiftsklasse satser sannsynligvis importøren på å lage en kombiversjon av bilen. I så fall vil prisen komme ned på pluss/minus 350.000 kroner.

DETTE ER CHEVROLET TRANS SPORT:
Sylindervolum: 3350 ccm
KW(hk)/omdr.: 137(186)/5200
Nm/omdr.: 285/4000
Dekk: 205/65R15
Lengde: 511,4 cm
Bredde: 184,7 cm
Høyde: 180,1 cm
Akselavstand: 304,7 cm
Egenvekt u/fører: 1849 kg
Aks. 0-100 km/t: 11,2 sek.
Toppfart: 177 km/t
Forbruk landevei (ECE): 1,23 l/mil
Forbruk by (ECE): 1,71 l/mil

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: