Lexus LS: Kongebil - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Kongebil
PRØVEKJØRT: I baksetet sitter en journalistkollega og velger program for massasjemenyen i reclinerstolen – på Mark Levinsonanlegget dunker tysk kraftpop. Selv konstaterer jeg bare at speedometret viser 260 kilometer i timen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bil 10-2007.

Med en skryteliste som et boligprosjekt på vestkanten er Lexus LS 600h klar for Norge. Vi har kjørt det den japanske produsenten kaller verdens mest avanserte bil.

Glem miljø – glem fornuft – Lexus LS 600h handler om luksus og komfort – i store mengder. I Norge har allerede syv kunder bestilt flagghybriden – deriblant Telenor som mener at kombinasjonen med en touch miljø og innovativ teknologi matcher deres image.

Om Kongen skulle ønske å bytte ut en av dagens limousiner kan han trygt velge denne – ikke fordi det ville gitt ham tittelen miljøkonge i tabloidene, men fordi dette er en bil med komfort og ytelser som er en konge verdig.

 

Hoderegning på japansk

Bilen er utstyrt med en femliters V8 med 394 hester. Sammen med elektromotoren på 165 kW, altså tilsvarende 224 hester, burde enkel hoderegning ha brakt oss langt over 600 hester – men fordi man ikke får maksimalt ut av begge disse enhetene samtidig snakker vi om en totaleffekt på 445 hester.

Dårlig hoderegning gir imidlertid ingen grunn til skuffelse. Det er rått fra 0-100 som går på 6,3 sekunder, men langt mer spektakulært fra 80 til 120 som tar 4,3 – eller for den saks skyld fra 160 til 220.

Sammenligner man med konkurrentene fra Mercedes og BMWser man lett hvem japanerne har målt seg mot. Lexus satser hardt på å kile seg mellom de to merkene i kampen om prestisjekundene.

 

Firehjulstrekk

Mye kraft må ned på veien – LS 600h trekker derfor på alle fire. Konstruksjonen er ganske smart: helt foran finner du bensinmotorene – bak denne finne du en generator som samler opp energi for å lade batteriene.

Bak her igjen finner du elektromotoren med girkasse. Så har ingeniørene til Lexus videre-utviklet, og i følge dem selv for-edlet, en Torsen differensial som sender kreftene med 60 prosent bak og 40 prosent foran. Den kan imidlertid varieres fra 70 prosent bak og 30 prosent foran til 50 prosent bak og 50 prosent foran.

 

Kjør eller bli kjørt

LS 600h har ingen sportslige ambisjoner. Den korte versjonen, det skiller 12 centimeter på den og den lange, har riktignok en elektronisk styrt avstiver i forstillingen, men dette er en bil som først og fremst elsker å bli kjørt langt.

Kombinasjonen mellom å harve frem på autobahn med V8eren assistert av elektromotoren, eller rulle gjennom en søvnig liten småby bare på strøm er ganske fascinerende. Overgangen mellom de to driftsformene blir stadig mer sømløs for hver gang vi kjører en av dem.

Skulle du heller foretrekke å bli kjørt anbefaler vi å velge den lange versjonen – da flytter du startprisen fra 1.549.300 til 1.612.800 – men da får du kongeplass i baksetet. Da er du allerede godt i gang og kan like gjerne legge på den største utstyrspakken, den koster 229.700, men da får du også en sittekomfort som overgår det de fleste har hjemme i stua.

Gli ned i reclinerstolen og velg massasjeprogram med fjernkontrollen. Deretter finner du frem fjernkontrollen for stereoanlegget fra Mark Levinson og velger passende musikk, eller senker ned DVD-spilleren fra taket.

 

Best når det smeller

Lexus tar aktiv kollisjonssikkerhet til neste nivå på denne bilen. For å unngå at du havner i trøbbel bruker LS 600h både radar og infrarødt kamera for å oppdage hindringer i veien foran deg. Når bilen registrer at du likevel er i trøbbel vil den tilpasse styring og dempere for å gjøre deg bedre i stand til å redde deg. Dersom en kollisjon ikke er til å unngå vil bilen hjelpe deg å bremse samtidig som den strammer sikkerhetsbelter og forbereder seg til smellen.

Påkjøring bakfra er også en fare i trafikken, derfor vil radaren bak på LS 600h kontinuerlig sjekke hva som foregår bak bilen. Om en bil skulle nærme seg med så stor fart bakfra at systemet vurderer sjansen for påkjørsel som sannsynlig, vil det sørge for at hodestøtten ligger i riktig avstand fra hodet ditt. Den kan bevege seg inntil seks centimeter frem, og to og en halv i høyden for å finne ideell posisjon.

Fakta om Lexus LS 600h:

Pris: LS 600h: 1.549.300
Utstyrspakke 1: 83.200 Utstyrspakke 2: 201.800
LS 600hL: 1.612.800
Utstyrspakke1: 169.800 Utstyrspakke 2: 229.700
Motor: V8. 4969 ccm. 290 kW (394 hk)
v/6400 o/min. 520 Nm v/4000 o/min
Elektromotor: 224 kW (165 hk) 300 Nm
LxBxH: Standard: 5,03 x 1,875 x 1,49 m
Lang: 5,15 x 1,875 x 1,49 m
Akselavstand: Standard: 297 cm
Lang: 309
Egenvekt m/fører: Standard: 2.227 kg
Lang: 2.320
Dekk: 245/45 R19
Bagasjerom: 330 liter (VDA)
Tankvolum: 84 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 6,3 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 9,3 l/mil
CO2-utslipp: 219 g/km

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: