BMW Z4: Her er nye BMW Z4 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
Her er nye BMW Z4
FØRSTEINNTRYKKET: I mai kommer nye BMW Z4 på markedet. Vi dro til Spania for en første prøvekjøring.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Mens forgjengeren fantes i to utførelser, som coupé eller roadster, er nykommeren to-i-ett. Men her er det ikke inngått synlige kompromisser slik tilfellet ofte er med cabrioleter med automatisk hardtop. Du får en fullverdig roadster og en like anvendelig coupé.

Taket felles opp og ned i løpet av 20 sekunder. Bagasjerommet tar 180 liter når du kjører åpent og hele 310 liter når taket lukkes.

Nye Z4 er bredere og lenger enn sin forgjenger, og den ekstra plassen er utnyttet for økt komfort i innerommet. Inn- og utstigning er gjort enklere takket være litt større dører.

Seksere

I første omgang står tre motorer på programmet – alle bensindrevne rekkeseksere. Rimeligst er Z4 sDrive23i med en 2,5-liter på 204 hk. Vil du ha mer krefter, kan du velge mellom sDrive30i eller sDrive35i med henholdsvis 258 eller 306 hk.

6-trinns manuell gearkasse er i alle tilfeller standard, men de to minste modellene kan kombineres med 6-trinns automatkasse og toppmodellen med 7-trinns kasse med dobbel clutch.

Under vår første prøvetur kjørte vi sDrive35i med den avanserte dobbel clutch-kassa. Automatikken fungerer så bra at vi bare unntaksvis foretok manuelle skift via hendlene på rattet. Den finstemte kassa gir også raskere akselerasjon og vesentlig lavere utslipp enn den manuelle.

Kjøreglede

På spanske fjellveier er bilen er i sitt ess. Vektfordelingen er optimal og tyngdepunktet lavt, styringen presis og bremsene effektive. Legg til bakhjulsdrift og en harmonisk godlyd fra rekkesekseren med dobbel turbo, og du skal lete lenge for å finne et bedre sted å være for en bilentusiast enn bak rattet på en Z4.

Knapper på midtkonsollen lar deg velge mellom tre forskjellige innstillinger som påvirker gassrespons, motorstyring, DSC, styring, gearskift og dempere.

Comfort er den snilleste innstillingen og egner seg når du vil kjøre avslappet og komfortabelt. Ved Sport inntar du en mer aggressiv kjørestil mens Sport+ tillater enda mer slipp på bakhjulene.

Nye Z4 er utstyrt med Efficient Dynamics. 17-tommers runflat dekk og dekktrykkmonitor er også standard.

Skal du ha en toseter til helårsbruk, skal du lete lenge for å finne en bedre løsning for både varme og kalde dager enn dette. Dessverre må du ut med godt og vel en halv million for rimeligste utgave og nesten millionen for en påkostet toppmodell. Dermed forblir Z4 et eksklusivt leketøy for de få.

FAKTA BMW Z4 sDrive35i Sportsautomat

Motor:

6-syl. rekkemotor, 2979 ccm.

Effekt:

225 kW (306 hk) v/ 5800 o/min.
400 Nm v/1300-5000 o/min.

Mål:

424 x 179 x 129 cm (L/B/H)

Akselavstand:

249,6 cm.

Egenvekt:

1600 kg.

Aks. 0-100 km/t:

5,1 sek.

Toppfart:

250 km/t.

Forbruk blandet kjøring (EU5):

0,90 l/mil.

CO2-utslipp:

210 g/km.

Pris:

898.000

HER FINNER DU PRISER FOR ALLE VARIANTENE

 

Konkurrenter: Porsche Boxster S, Mercedes SLK 55 AMG, Audi TT-S

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: