Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser

Land Cruiser i ny drakt

Toyota Land Cruiser er fortsatt bygget på den velkjente rammestrukturen, men under det nye skallet finner vi en rekke teknologinyheter.

Publisert Sist oppdatert

En ny generasjon Land Cruiser, den fjerde i rekken, har sin publikumsdebut i Frankfurt i morgen (tirsdag).

Mer markerte karosserilinjer kjennertegner nykommeren som har fått utvendig lengde økt med 4 cm, mens akselavstanden er uforandret. Bilen leveres med enten fem eller syv seter.

I Japan er det to bensinmotorer, med henholdsvis 2,7-liters og 4,0-liters volum som er valgmulighetene under panseret.

LES: Vår prøvekjøring av Land Cruiser V8

Det europeiske markedet får imidlertid en 3,0-liters dieselmotor av common rail-typen som er kombinert med femtrinns automat og byr på 171 hk ved 3400 o/min. Dreiemomentet ligger på 410 Nm over et turtallsområde fra 1600 til 2800 o/min.

Fortsatt ramme

Sammenlignet med forgjengeren har den nye Land Crusiers ramme- og karosseristruktur blitt 11 prosent stivere. Samtidig har offroad-egenskapene fått et løft, både i form av moderne elektronikk og modifiserte hjuloppheng.

For de som vil ha full kontroll i terrenget, leveres bilen med ”Multi-terrain Monitor”, hvor kameraer gir vidvinkel-informasjon til føreren fra fronten, sidene og bak.

I standardutgave leveres bilen med 17-tommers hjul, stabilitetskontroll, Downhill Assist Control, Hill-start Assist, syv kollisjonsputer, klimaanlegg og cruise control. Den er ventet til Norge helt på slutten av året.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Powered by Labrador CMS