-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Feil at miljøgevinst gir milliard-tap
Inntrykket som er skapt om at staten taper milliarder som følge av lavere CO2-utslipp på nye biler, er et falsum. Faktum er at miljøgevinsten hittil i år har kostet 3.000 kroner pr bil, til sammen 265 millioner kroner, viser tall BilNytt.no har innhentet fra OFV.
" Miljøgevinst gir avgiftstap.
Bare i år har staten tapt 3,8 milliarder kroner i bilavgifter. Årsaken er økt salg av miljøvennlige biler med lavere avgifter."
Dette var gårsdagens hovedoppslag i Dagens Næringsliv (DN), som skriver videre at "Norske nybiler slipper ut mindre CO2 og dermed taper staten milliarder på bilavgiftene".
Med denne påstanden fikk de også skremt leder av Stortingets finanskomitee, Torgeir Micaelsen, ut på virkelig dypt vann.
Der sa han, i følge DN, at "vi må stramme til, og resultatet blir at Standard-Passaten vil bli dyrere. Biler større enn dette vil bli ilagt en luksusskatt".
Nå sier visstnok Micaelsen at han er feilsitert av DN, noe som sikkert ikke kan utelukkes. Det er likevel ikke det mest alvorlige i denne saken.
Det største problemet, både for ham, norsk bilbransje og myndigheter som baserer sine beslutninger på faktakunnskap, er at Micaelsen er feilinformert.
CO2-kutt har kostet 3.000 pr bil
Bransjenettstedet BilNytt.no har fått Opplysningsrådet for Veitrafikken til å regne ut engangsavgiften på alle nye personbiler som er solgt i 2008 og 2009.
Disse tallene viser at gjennomsnittlig engangsavgift på en ny personbil i 2009 (tom november) er 116.400 kroner, mot 119.400 kroner i samme periode i fjor.
Statens inntekter fra engangsavgiften på personbiler har altså gått ned med 3.000 kroner pr bil i år.
Med et salg på 88.425 nye personbiler så langt år, betyr det et inntektstap for disse bilene på til sammen 265 millioner kroner.
I løpet av ett år har gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler gått ned fra 158 g/km til 150 g/km.
Men påstanden om at staten har tapt mange milliarder på dette, er altså direkte feil.
Hva er så de 3,8 milliardene, som fløy gjennom luften i år?
Bilsalget i Norge svinger. I år har antall nye personbiler falt med 13 prosent, varebiler med 34 prosent.
- Inntektene svinger med bilsalget. Det er i all hovedsak årsaken til at det i år er tatt inn til sammen 3,8 milliarder kroner mindre enn de 10 første månedene i fjor, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken.