-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
BMW ekspanderer i Kina
BMW har fått god uttelling for sin innsats i Kina. Nå trapper de opp aktivitetene i det enorme landet.
I dag produserer BMW både 3-serie og 5-serie lokalt for Kina. Spesielt populær er den forlengede utgaven av 5-serie, som siden lanseringen i 2006 er solgt i utrolige 70.000 eksemplarer.
Nå som en ny 5-serie er lansert skal selvsagt også denne lages i lang utførelse. Produksjonen starter til høsten.
SE: Lang BMW 5-serie på bilder og video
BMW planlegger også å starte produksjon av X1 i Kina. Detaljer rundt dette diskuteres nå med myndighetene.
Store planer
I takt med den positive utviklingen i markedet, planlegger BMW å investere videre i Kina i årene fremover.
BMW annonserte i november at de skal oppføre en ny fabrikk i Tiexi i Shenyang-provinsen, og med denne på plass får de en årlig produksjonskapasitet på 100.000 biler fra 2012. På lengre sikt er målet en kapasitet på 300.000 biler i året.
Den nye fabrikken krever en investering på 560 millioner euro, noe BMW og deres kinesiske partner, Brilliance, deler 50/50. Byggingen starter i juni og fabrikken skal etter planen stå klar i 2012.
Den nye fabrikken vil sysselsette ca 1000 arbeidere, og 600 av disse er allerede ansatt og satt i opplæring.
Viktig marked
Kina er nå BMW-gruppens fjerde største marked på verdensbasis. I fjor solgte de over 90.000 biler her. Årets første kvartal viste en vekst på 106 %, til 34.179 biler. Før BMW åpnet sin første kinesiske fabrikk i 2003, solgte de 6.700 biler på et helt år i Kina.
Ifølge den tyske automobilindustrien (VDA) ble det solgt 478.000 premium biler i Kina i 2009. Dette tallet stipuleres til å passere 1,5 millioner enheter i 2020.
Et svært viktig og raskt ekspanderende marked, med andre ord.