BMW i Kina
BMW i Kina
BMW i Kina
BMW i Kina
BMW i Kina
BMW i Kina
BMW i Kina
BMW i Kina
BMW i Kina
BMW i Kina
BMW i Kina

BMW ekspanderer i Kina

BMW har fått god uttelling for sin innsats i Kina. Nå trapper de opp aktivitetene i det enorme landet.

Publisert Sist oppdatert

I dag produserer BMW både 3-serie og 5-serie lokalt for Kina. Spesielt populær er den forlengede utgaven av 5-serie, som siden lanseringen i 2006 er solgt i utrolige 70.000 eksemplarer.

Nå som en ny 5-serie er lansert skal selvsagt også denne lages i lang utførelse. Produksjonen starter til høsten.

SE: Lang BMW 5-serie på bilder og video

BMW planlegger også å starte produksjon av X1 i Kina. Detaljer rundt dette diskuteres nå med myndighetene.

Store planer

I takt med den positive utviklingen i markedet, planlegger BMW å investere videre i Kina i årene fremover.

BMW annonserte i november at de skal oppføre en ny fabrikk i Tiexi i Shenyang-provinsen, og med denne på plass får de en årlig produksjonskapasitet på 100.000 biler fra 2012. På lengre sikt er målet en kapasitet på 300.000 biler i året.

Den nye fabrikken krever en investering på 560 millioner euro, noe BMW og deres kinesiske partner, Brilliance, deler 50/50. Byggingen starter i juni og fabrikken skal etter planen stå klar i 2012.

Den nye fabrikken vil sysselsette ca 1000 arbeidere, og 600 av disse er allerede ansatt og satt i opplæring.

Viktig marked

Kina er nå BMW-gruppens fjerde største marked på verdensbasis. I fjor solgte de over 90.000 biler her. Årets første kvartal viste en vekst på 106 %, til 34.179 biler. Før BMW åpnet sin første kinesiske fabrikk i 2003, solgte de 6.700 biler på et helt år i Kina.

Ifølge den tyske automobilindustrien (VDA) ble det solgt 478.000 premium biler i Kina i 2009. Dette tallet stipuleres til å passere 1,5 millioner enheter i 2020.

Et svært viktig og raskt ekspanderende marked, med andre ord.

Powered by Labrador CMS