-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Artega på Ohm, Watt og Volt
Merkelig hull i bakskjermen på den utstilte Artegaen. Så viste det seg, det var for å fortelle at det var strøm inni.
Ruf, mannen med de hårete Porschene, har jo gjort det lenge: bygget elektriske Porscher som virkelig går.
Nå kjører den lille tyske sportsvognprodusenten, Artega, opp den samme løypa. I Genève viste de SE-utgaven, en el-drevet modell med meget prisverdige detaljer.
LES: Mer om Artega
Det som imponerte meg mest var vekten. Mens den ”vanlige” 3,6-literen veier 1285 kg, har vekten på denne bare økt til 1400 kg.
Vekten har selvfølgelig med prestasjonene å gjøre, lav vekt på det elektriske betyr sannsynligvis lav kapasitet på batteriene. Men det virker ikke som om noe er lavt her.
Drivlinjen består av to motorer på 190 hk, som driver hvert sitt bakhjul (med andre ord, innebygget antispinn, blant annet).
En batteripakke byr på 37 kWh og, ifølge New European Driving Cycle er rekkevidden 300 km. Det betyr nok at selv med ganske festlig kjøring kan man klare 200 km uten nerveproblemer. Full opplading på 90 minutter, sies det – det høres nesten fantastisk ut.
Artega oppgir en toppfart på godt over 250 km/t og null til hundre på 4,3 (4,8 for bensinmotorbilen). Dette er langt på den andre siden av Tesla-landskapet.
Hullet i bakskjermen var for at vi skulle kunne titte inn og beundre den elektriske installasjonen. For alt ligger der hvor bensinmotoren vanligvis finnes, og vektfordelingen på 57% bak og 43 foran er identisk for begge utgavene.
Hver gang jeg ser denne bilen liker jeg den enda litt bedre – dette er en av de beste designene Henrik Fisker (BMW Z8, Aston Martin Vantage, Fisker) har gjort.
Og det er hyggelig å kunne melde at den sannsynligvis er reddet ved hjelp av ganske store, private mexikanske midler. Og at produksjonen skal fortsette i Delbrück i NordRhein-Westfalen der fabrikken har en kapasitet på 500 biler/år.
Kanskje på tide å stikke innom på et lite besøk igjen en gang?
SE VIDEO FRA PREMIEREN: