Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen

Nye tider i arbeiderklassen - Del 3

Du trenger ikke å være håndverker eller gårdbruker for å ha glede av en pickup. Den er tøff, praktisk og solid, men frem til nå også litt gammeldags. Nye Volkswagen Amarok vil gjøre noe med det. Vi lot nykommeren bryne seg på de sju viktigste konkurrentene i Norges største pickup-test.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Mazda BT50

Som du trolig allerede har lest, er Ford Ranger og Mazda BT50 samme bil.

Den fikk en facelift for et par år siden, men uten at det strengt tatt skjedde så altfor mye.

Den største forskjellen på BT50 og Ranger i denne testen er at Mazdaen er utstyrt med manuell girkasse. Et enstemmig testpanel mener at det er en langt bedre løsning.

Den største fordelen til denne bilen er hvor lett håndterlig den er. Du har god oversikt til alle kanter, samtidig som BT50 med ett tonn nyttelast er stor nok til svært mange oppgaver.

Som for de fleste bilene i testen er det stor forskjell å kjøre den helt tom, eller med vår ferdigpakkede pall på rundt 300 kilo.

Bilen virker godt skrudd sammen, og et blikk på bruktbilmarkedet viser at den er en bil som mange har glede av i lang tid.

Som i Ranger er styrefølelsen nesten fraværende. Det gjør at du først og fremst blir varslet om at noe er i ferd med å skje ved at bakenden begynner å bevege seg mer enn planlagt.

Det er rom for å kjøre bredt, om enn ikke så publikumsvennlig. Det er imidlertid til du kobler inn firehjulsdriften. Da blir den betydelig mer stabil å kjøre, men husk å justere farten etter forholdene, de fysiske lovene er høyst til stede.

Med manuell kasse kan du velge mellom bakhjulsdrift eller låst 50/50-firehjulsdrift ved hjelp av en spak ved siden av den vanlige girkassen. Her finner du også innkobling for lavserie.

Femtrinnsgirkassa kunne vært noe mer lettsjaltet, den setter ikke pris på at du skifter for raskt, men så bør du vel generelt ikke ha det for travelt på tur.

Innvendig er det meste oversiktlig, og enkelt. Som i Ranger er det mye hardplast og manglende lengdejustering av rattet.

Det blir vanskelig for BT50 å hevde seg helt i toppen i denne testen. Prisen er lav, men den bærer preg av å stå foran et modellbytte.

Som bruktbil derimot kan den være et godt kjøp, ikke minst på grunn av Mazdas svært gode rykte som svært slitesterk og med få feil.

Mitsubishi L 200

Til tross for at den er drøyt fem år gammel, henger Mitsubishi godt med i dette selskapet. Tidlig på plussiden kommer at den leveres med stabilitetskontroll (ESP).

L 200 er sammen med den nye Amarok bilen med størst personbilfølelse.

Begge forsetene er gode, men vi kunne ønsket oss enda litt bedre innstilingsmuligheter, ikke minst et lengejusterbart ratt. Utstyrnivået er bra, men hardplastpreget er også sentralt i interiøret på Mitsubishien.

L200 kan leveres i tre ulike kabinlengder, testutgaven er en såkalt Doublecab med lasteplan på 1.40 meter.

Til tross for at den definitivt er en røff arbeidsbil, har den fått runde linjer som gjør at den også ligner mer på en vanlig personbil enn de andre i testen. Til tross for at bilen er over fem meter lang, både ser og kjennes den mindre ut. I det henseendet ligner den mye på Ranger/BT50.

Bilen ble også testet av EuroNCAP i 2008 og scoret fire stjerner. Kjøreegenskapene er bra og ESP-systemet fungerer bra. Ikke minst ved unnamanøvre er bilen svært stabil, sammenlignet med de bilene i testen som ikke har et slikt system.

Styrefølelsen er ikke helt overbevisende, i jakten på høy nyttelast og at L 200 ikke skal krenge for mye har man stivet den kraftig opp. Det gjør at komforten på dårlige veier lider, særlig når bilen kjøres uten last. På plussiden kommer gode bremser.

I testpanelet får Mitsubishi mye skryt for motoren. Som i flere av de andre bilene er det 2,5-liters turbodiesel under panseret i L 200.

Motoren har imidlertid blitt kraftig oppgradert siden introduksjonen, og 178 hestekrefter og 350 Newtonmeter gjør bilen til både rask og sterk. I tillegg er kreftene tilgjengelige over et bredt turtallsområde, og automatkassen står godt til motoren.

Bilen kan trekke 2700 kilo. Det er litt bak tretonnsbilene, men trolig tilstrekkelig for de aller fleste av oss.

Firehjulstrekksystemet er også bra på L 200. Det kalles Super Select 4WD og gjør at du kan gå fra to til firehjulsdrift i hastigheter opp til 100 km/t.

Ved behov kan du også koble inn differensialsperren bak. Det har en viskøs kobling i senterdifferensialen som gjør at bilen kan kjøres med firehjulstrekk innkoblet hele tiden uten problemer. I tillegg finnes det selvsagt både høy- og lavgirfunksjon.

I likhet med flere andre av de japanske pickupprodusentene er Mitsubishi kjent for å bygge biler som tåler hard bruk. Det er betryggende også for de av oss som skal vurdere en bil som stort sett skal brukes til fritidsformål.

LES VIDERE:

- Del 2

- Del 4

- Del 5

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Ford Ranger

- Testvurdering og poeng Isuzu D-Max

- Testvurdering og poeng Mazda BT50

- Testvurdering og poeng Mitsubishi L 200

- Testvurdering og poeng Nissan Navara

- Testvurdering og poeng SsangYong Actyon

- Testvurdering og poeng Toyota HiLux
- Testvurdering og poeng Volkswagen Amarok

Powered by Labrador CMS