Andreas Mikkelsen IRC-mester

Andreas Mikkelsen vant Rally Kypros og sikret seg dermed totalseier i IRC-serien. Dette er den største bragd innen norsk motorsport siden Petter Solberg ble verdensmester i 2003.

Publisert Sist oppdatert

I sin første hele IRC-sesong, og debutsesong i Skoda, har Andreas vist seg som en verdig mester. Han har ledet seks av årets konkurranser, og med 38 etappeseire har ingen har vunnet flere fartsetapper enn han – og ikke minst var han i en klasse for seg i de to siste løpene.

– Å bli IRC-mester er en fantastisk følelse, en helt spesiell følelse jeg aldri tidligere har kjent. For seks år siden tvang en kneskade meg til å avslutte en lovende alpinkarriere. Siden den gangen har vi lagt ned utrolig mye arbeid i å nå rallytoppen.

– Hele veien har jeg fått hjelp av gode støttespillere. Å kunne gi denne tittelen tilbake til alle som har lagt ned så mye arbeid i at jeg skal lykkes, kjennes utrolig godt, sier en rørt og lykkelig mester.

Dette er den første internasjonale rallytittelen en nordmann vinner siden Petter Solberg ble verdensmester i 2003.

For bilprodusenten Skoda, har årets IRC-sesong fortonet seg som et aldri så lite eventyr. De forsvarte fjorårsseieren i merkesmesterskapet, har vunnet 100 av mesterskapets 150 fartsetapper og i Rally Kypros fant vi bare Fabia S2000-førere på de seks første plassene på resultatlista.

Med Ola Fløene i kartleserstolen, vant Andreas sju av de 11 fartsetappene på Kypros, og ledet gjennom hele løpet, med unntak av SS3 hvor de hadde en snurring.

Under forhold som vekslet mellom tøff grus og asfalt i fjellene ovenfor byen Pafos, var utfordringen stor under årets siste IRC-løp. Dramatikken oppsto allerede på SS2, da Juho Hänninen krasjet ut av tittelkampen.

Også Andreas opplevde dramatikk underveis. På SS8 punkterte en spiker hans venstre forhjul, men Michelin-dekket ble likevel ikke tappet helt for luft.

På den påfølgende etappen traff både Andreas og Jan Kopecký (Škoda Motorsport), som lå på andreplass, samme stein ni kilometer før mål. Begge punkterte, men tok seg til mål uten å skifte dekk.

Andreas punkterte høyre bakhjul, og var sånn sett heldigere enn Kopecký som punkterte på høyre forhjul. Andreas tapte 12,9 sekunder, mens Kopecký tapte 45,5 sekunder. Dermed økte Andreas ledelsen til tsjekkeren med 32,9 sekunder.

Før den meget vanskelige avslutningsetappen, ledet Andreas med ett minutt og 27 sekunder. Alt handlet om å ta seg til mål uten uhell. Likevel satte nordmannen raskeste tid, og vant Rally Kypros med hele ett minutt og 40 sekunder. Slik kjører bare en verdig mester!

For den forrykende avslutningsetappen, fikk Andreas for andre gang denne sesongen Colin McRae IRC Flat Out Trophy av Jimmy McRae, Gilbert Roy (Eurosport) og Jean-Pierre Nicolas (IRC), som utgjør dommerpanelet.

– Det har vært en tøff sesong etter den dårlige starten i Monte Carlo. Utover i sesongen har det bare gått bedre og bedre. Vi har hatt en fantastisk siste halvdel av sesongen. Og hvilken avslutning det ble! Å vinne på Kypros og bli IRC-mester er nesten ikke til å tro. Det er som en drøm, sier den nybakte mesteren.

Andreas har en sterk psyke, men innrømmer at han merket på slutten at han var på vei til noe stort.

– De siste tre etappene var de lengste i mitt liv. Jeg innbilte meg at jeg hørte lyder i bilen som jeg aldri har hørt før. Å krysse mållinjen var veldig emosjonelt. Jeg gråt som en baby!

– Jeg vil gjerne takke alle i Skoda UK Motorsport og Skoda Motorsport for å ha gitt meg denne muligheten i år. Det er et spesielt øyeblikk for alle, legger han til.

Også Ola Fløene merket at det kriblet i magen på den siste etappen.

– Jeg var litt redd for å gjøre feil på den siste etappen, men til slutt ble alt perfekt. Da jeg sto på podiet og hørte nasjonalsangen, begynte det å synke inn hva vi har oppnådd. Men jeg trenger mer tid på å la det synke ordentlig inn, sier Ola.

Robert Hazelwood, direktør for Skoda Storbritannia, smilte like bredt som de norske gutta.

– Hvilken utrolig avslutning på IRC-sesongen 2011. Jeg er personlig glad for den fantastiske sesongen Andreas og Ola har levert, noe som har resultert i to seirer og IRC-tittelen.

– Mesterskapseieren er fortjent, ettersom de har blitt raskere og raskere gjennom året, og var best når det gjaldt som mest. Andreas er en veldig moden og rask sjåfør, og det tok ham ikke lang tid å oppnå sin første store rallytittel. Mange gratulasjoner fra alle i Skoda Storbritannia, sier han.

Sluttstillingen i Rally Kypros

1. Andreas Mikkelsen / Ola Fløene (Škoda Fabia S2000) ... 2.25.18,5

2. Jan Kopecký / Pavel Dresler (Škoda Fabia S2000) .... +1.40,5

3. Patrik Sandell / Staffan Parmander (Škoda Fabia S2000) .... +2.54,8

4. Karl Kruuda / Martin Järveoja (Škoda Fabia S2000) .... +4.33,0

5. Freddy Loix / Frédéric Miclotte (Škoda Fabia S2000) .... +5.25,4

6. Matthias Kahle / Peter Göbel (Škoda Fabia S2000) .... +7.48,9

7. Toshi Arai / Dale Moscatt (Subaru Impreza R4 STI) .... +8.16,2

8. Marker Wallenwein / Stefan Kopczyk (Škoda Fabia S2000) .... +13.06,7

9. Jean-Michel Raoux / Laurent Magat (Renault Clio R3) .... +14.36,4

10. Doros Loucaides / Savvas Laos (Peugeot 207 S2000) .... +15.07,8

Sluttstillingen i IRC 2011

1. Andreas Mikkelsen ... 153.5 poeng

2. Jan Kopecký ... 152 poeng

3. Juho Hänninen ... 125 poeng

4. Freddy Loix ... 123 poeng

5. Thierry Neuville ... 115 poeng

6. Bryan Bouffiers ... .110.5 poeng

7. Guy Wilks ... 47 poeng

8. Patrik Sandell ... 44 poeng

9. Toni Gardemeister ... 43 poeng

10. Karl Kruuda ... 39 poeng

Sluttstilling i merkescupen IRC 2011

1. ŠKODA ... .362.5 poeng

2. Peugeot ... .241.5 poeng

3. Subaru ... 117 poeng

3. M-Sport ... 107 poeng

5. Ralliart ... 104 poeng

6. Honda ... 46 poeng

7. Proton ... 41 poeng

8. Abarth ... 15 poeng

Powered by Labrador CMS