Skreddersydd - del 2 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Skreddersydd - del 2
BILTEST: Den norske favorittbilen krysset med SUV og gitt en smak av premium. Både Volkswagen Passat Alltrack og Peugeot 508 RXH går for borteseier.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

- Innledning

Plassmessig scorer de to bilene ganske likt. Bagasjeplassen i 508 RXH er noe lavere som resultat av at batteri og elektromotoren befinner seg over bakakselen.

Til gjengjeld er det bredere enn i Passat, og med rette fine kanter som gjør det lett å utnytte. Bakseteplassen er også bra i de to bilene, noe som gjør det mulig både å frakte voksne, og barn i et bakovervendt barnesete uten for store problemer.


Er du avhengig av å trekke tilhenger, skal du merke deg en viktig ting. Mens Passaten kan trekke 2000 kilo, kan 508 RXH bare ta med seg 1100.

Landevei

Norske hytteveier byr strengt tatt som regel bare på utfordringer de siste to prosentene av turen. Resten går på Europa-, riks- og fylkesveier, som selv i august bærer preg av vårens telehiv.

Første del av øvelsen håndteres godt av begge bilene, støynivået er absolutt akseptabelt og komforten på bra vei er god både hos Passat og 508. Begge bilene har overskudd av krefter. Her er det mer enn nok til å kunne foreta forbikjøringer, og på motorvei cruiser du mer enn du kjører.


Etter hvert som veiene blir smalere og underlaget mer rufsete begynner det å skille mer. En av fordelene man ofte oppnår ved å løfte en bil noen centimeter som produsentene har gjort i dette tilfellet, er lenger fjæringsvei med tilhørende bedre komfort.

Volkswagen ser ut til å ha valgt en annen løsning. Det er mulig fokus har vært på å gjøre bilen mer stabil i høyere europeiske hastigheter, men på norske småveier gjør det at den oppleves som litt stumpete. Ujevnhetene forplanter seg på en måte som gjør at du føler at du sitter og spretter litt i setet, særlig når ujevnhetene blir skarpe.

Det skal bemerkes at vår testutgave var utstyrt med «sportspakke» som nok bidrar til å stramme opp litt ekstra. Merk deg at Passat også kan leveres med adaptivt fjæringsoppsett for 10.000 kroner, det kan være verdt pengene.


508 RXH oppleves som mer komfortabel. Ujevnhetene absorberes på en måte som nesten får deg til å lure på om de har kikket søsterselskapet Citroën grundig i kortene. Basert på disse erfaringene er det lett å anta at franskmannen ikke skulle like svingete veier like godt som tyskeren, men det slår ikke til.

Styrefølelsen er god i begge bilene, og god balanse sammen med godt med krefter, gjør dette til kjøreglade biler som inviterer til inspirert kjøring.


Hyttetur

For å gi bilene en skikkelig utfordring lot vi dem først gå noen mil på tøff grusvei mellom Nord-Odal og Solør før vi loset dem inn i den flott terrengløypa til Norsk Trafikksenter ved Vålerbanen. Grusveien gjennom skogen understreket opplevelsen vi hadde på rufsete landevei.

Passaten oppleves som stivere, men blir hullene store nok, så er det også mulig å slå igjennom med Peugeoten. Totalt sett oppleves likevel franskmannen klart mest komfortabel.

Regnet har dominert også i Våler denne sommeren, så terrengløypa ga definitivt utfordringer som ligger langt over det de fleste opplever på vei til hytta. Ingen av disse bilene er i nærheten av hva man kan kalle terrengbiler.

Alltrack er hevet med 3 centimeter til 16,5, mens markfrigangen på RXH er 18 centimeter. Derfor er det med en viss respekt vi slipper oss ned den bratte bakken som er ankomsten inn i terrengløypa.


Vi var i utgangspunktet litt skeptiske til hvor godt firehjulsdriftsystemet til Peugeot ville fungere når det ble utsatt for tøff påkjenning. Derfor prøver vi oss på å forsere de bratteste bakkene, inkludert øvelsen ved å stoppe midt i bakken og kjøre videre. Vi klatrer også rundt svinger der bilen vipper med bare to hjul i bakken, og selv dette håndterer de to uten store protester.

Fordelen til Peugeot er momentet på bakhjulene som er til stede fra 0 omdreininger, mens Passaten profitterer på at den kan fordele alle sine krefter til den akselen som har best grep. I jakten på svakheter tar vi også med oss bilene ut i glattkjøringsbakken som brukes til kjøretøyopplæring for lastebiler på Vålerbanen.

I stedet får vi bare bekreftet at Peugeots system vil fungere mer enn tilfredsstillende også når den hvite vinteren kommer tilbake.

LES VIDERE:
- Del 1
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Peugeot 508 RXH
- Testvurdering og poeng Volkswagen Passat Alltrack

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: