Hyundai i20 WRC
Hyundai i20 WRC
Hyundai i20 WRC
Hyundai i20 WRC
Hyundai i20 WRC
Hyundai i20 WRC
Hyundai i20 WRC
Hyundai i20 WRC
Hyundai i20 WRC
Hyundai i20 WRC
Hyundai i20 WRC

Hyundai nærmere WRC

Hyundai fortalte på Paris-utstillingen sist høst at de skal tilbake i Rally-VM, men siden har vi hørt lite fra dem om satsningen. I Genève hadde de mer å fortelle, og den kommende WRC-bilen begynner å ta form.

Publisert Sist oppdatert

Da jeg under lanseringen av Volkswagens WRC-team i Monaco i desember spurte sentrale personer i teamet om hva de visste om Hyundais satsning, fikk jeg lite informasjon.

De visste rett og slett ikke hva som skjedde – selv om de hadde prøvd å innhente informasjon fra forskjellige aktører og leverandører i en – tross alt – meget begrenset sandkasse der «alle kjenner alle».

Men nå letter Hyundai selv litt på sløret. Som blikkfang på standen sin i Genève har de en kul i20 WRC som er et godt stykke nærmere seriøs rallybil enn den som sto på scenen i Paris for et halvt år siden.

Hyundai bekrefter at de skal kjøre VM fra 2014 og at de skal bruke 2013 til privat testing. Bilen utvikles i samarbeid mellom Hyundais R&D-avdeling i Namyang, Korea og nyetablerte Hyundai Motorsport GmbH i Alzenau, Tyskland.

Fransk kaptein
Som sjef for den nye avdelingen har de ansatt Michel Nandan, en erfaren WRC-mann som blant annet hadde teknisk ansvar for den suksessrike Peugeot 206 WRC i tillegg til flere år som teknisk direktør for Suzuki World Rally Team.

I sine to måneder som Hyundai-sjef har Nandan rekruttert nøkkelpersoner til forskjellige stillinger i selskapet, men han skal fortsatt ha på plass mange brikker før alvoret starter neste år.

- Vi er fortsatt på spedbarnsstadiet i vårt WRC-program, så utviklingskurven for bilen og teamet er meget bratt. Den nyeste utgaven av i20 WRC er sentrert rundt aerodynamikk med formål å oppnå bedre kjøling. Ny front og hekkspoiler er godt synlige, men vi har gjort vel så mye når det gjelder å lede luften optimalt under bilen, sier Nandan.

Bratt kurve
- Å bygge opp et nytt team fra bunnen av er en ambisiøs og takknemlig oppgave. Vi er i gang med rekrutteringen men har allerede på plass et antall nøkkelpersoner med rik erfaring fra rally og motorsport. Infrastrukturen er under rask oppbygging, og alt går etter planen så langt.

- Hyundai tar utfordringen i WRC for å demonstrere vår tekniske ekspertise under de mest krevende forhold. Vårt ultimate mål er å vinne, men vi vet at vi har mye hard konkurranse foran oss for å nå dit, konkluderer Nandan.

Det er meget bra for sporten at Hyundai kommer på banen neste år, for mye tyder på at Citroën da sier takk for seg slik at Hyundai og Volkswagen blir de eneste formelle fabrikkteamene – om da ikke noen andre skulle kaste seg på karusellen.

Det er liten tvil om at årets WRC-debutant, Volkswagen mener alvor. De har markert seg som en tøff utfordrer for Citroën i de to VM-rundene som er kjørt hittil i år, og de vil de trolig gjøre førstkommende helg i Mexido også – da kjører Citroën nemlig uten Loeb på teamet for frøste gang på mange år.

Men mest spennende for oss nordmenn er at Andreas Mikkelsen debuterer som fabrikkfører for Volkswagen fra VM-runden i Portugal i april.

Powered by Labrador CMS