Optimisme i Detroit

Detroit-utstillingen i 2009 var en av de dystreste noen gang. Nå, i 2014, er man tilbake til gamle høyder. 2013 var et glimrende salgsår – og da glemmer vi at desember pekte sterkt nedover.

Publisert Sist oppdatert

Bilsalget i USA endte på 15,6 millioner nye personbiler og det de kaller Light Trucks i fjor. Det representerte ikke den samme økningen år på år som 2012 hadde oppvist, men året var allikevel på linje med optimistenes prognoser.

Det som imidlertid skuffet var desember. De fleste analytikere hadde snakket om langt over 1,4 millioner, noen antydet sågar over 1,5, mens opptellingen viste 1,36 millioner.

Det krangles litt om årsakene, men de fleste er enige om at det er litt for billig å skylde på kuldebølgen. Den påvirket eventuelt bare årets aller siste dager.

Hva man imidlertid også er enige om er at dette tross alt var den beste desember siden 2007, så direkte mørkt var ikke resultatet.

De som gjorde det best var de innfødte, med Ford i spissen. De økte med nesten11 prosent i forhold til 2012 og endte på 2,494 millioner biler. GM økte med 7,3 prosent og kom opp på 2,786 millioner, og med sine forholdsvis beskjedne 1,8 millioner biler økte Chrysler med 9 prosent.

Toyota, Honda og Nissan var også blant de som økte mens Hyundai/Kia gikk marginalt tilbake.

En som virkelig er på sklia er imidlertid Volkswagen. Ganske underlig, for resten av verden smiler jo til dem, men USA-koden har Wolfsburg åpenbart ikke klart å knekke. Minus 7 prosent, til 407.704 nye biler i fjor, er dramatisk for en som snart skal bli verdens største.

Ford hadde som vanlig USAs mest solgte modell. F-Serien vil kanskje ikke bli klasset som personbil hos oss heller, snarere varebil, men der borte endte det vi kaller bil, Toyotas Camry, først på tredjeplassen.

Sølvmedaljen ble nemlig erobret av en annen Light Truck, Chevrolet Silverado.

F-serien er USAs mest solgte modell på det 32. året på rad, og har vært USAs mestselgende truck i 37 år.

Accord ligger forresten på 4. plassen over USAs bestselgere med Ram Pickup på femte. Så av USAs fem mest solgte biler, er det altså bare to personbiler.

For Mercedes-Benz er salget i luksusbilsegmentet spesielt interessant nå. For første gang i den moderne statistikkens historie har de nemlig passert BMW. Riktignok har de tatt med seg Sprinter her, mens BMW ikke er kreditert Mini, men fremgangen er klar.

Toyota har altså mest solgte bil med sin Camry, mens Hondas CR-V er den mest solgte SUV og Odyssey – også fra Honda – leder minivan-klassen.

Slaget om de såkalte Pony Cars er det nok en gang Chevrolet Camaro som har vunnet, med Ford Mustang og Dodge Challenger på plassene etter. Vi kan ikke akkurat snakke om noe dominerende volum: 80, 77 og 51 tusen biler.

Hvis vi ser på Bil-klassen er det Honda Accord, Nissan Altima, Ford Fusion (som skal bli Mondeo i Europa) og Hyundai Sonata som er de ledende etter Toyota Camry.

Og blant Minivans, der Honda Odyssey er i føringen, ligger Dodge Caravan på annen og Chrysler Town & Country på tredje, med Toyota Sienna rett i hælene. Nissan Quest på femte solgte bare 12.874 biler – nøyaktig en tidel av hva Sienna solgte.

La oss ta tre solskinnshistorier til sist: de tre merkene som økte mest i USA i fjor var Jaguar (opp 41 prosent), Subaru (som økte med 26 prosent) og Bentley (pluss 24 prosent).

Powered by Labrador CMS