Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept
Infiniti Q50 Eau Rouge Concept

Infiniti leker Formel 1

Hvorfor i all verden kalle en luksusmodell, med høye prestasjoner riktignok, for Eau Rouge? Du skal være ganske hardcore for å dra assosiasjoner.

Publisert Sist oppdatert

Jo da, jeg vet at Infiniti sponser Red Bull - Verdensmester i Formel 1. Selv om jeg er ganske sikker på at ganske mange som leser Infiniti på siden av disse bilene, ikke aner hva navnet dreier seg om.

Og ja da. Jeg vet at Sebastian Vettel, Verdensmester i Formel 1, både har Infiniti-merket på kjøredressen sin og har gjort en del publicity-filmer med en Infiniti som den andre hovedpersonen.

Sikter mot Europa
Infiniti er for Nissan hva Lexus er for Toyota. Bare at Infiniti er særdeles mye mindre i volum og betydning. Men ting tyder på at Nissan akter å øke luksusmerkets nærvær både her og der.

Dels møtte vi nye, Europa-lokaliserte, Infiniti-designere på Frankfurt-messen sist høst. Og dels skal det gjøres en egen produksjonslinje for merket ved fabrikken i England.

Og da begynner det hele plutselig å nærme seg vår egen bakgård, så kanskje vi skulle følge litt med.

Det kan vi i hvert fall gjøre ved å fortelle at de viser en konsept-utgave av sin Q50 i Detroit nå.

Manndomsprøve
De har altså døpt den Eau Rouge – for dere som har vært et annet sted i mellomtiden: det er en av de mest krevende svingene på Formel-1-kalenderen og er en av grunnene til at Spa-Francorchamps fremdeles er den mest klassiske og verdifulle banen det fremdeles kjøres race på.

Denne delen av banen har krevd sine ofre, og selv husker jeg fremdeles et av de mest hårreisende krasjene noengang. Det Jacques Villeneuve presterte der i 1999. Han kalte det «my best off, ever…». Sin fars sønn, tøff hele veien.

Riktignok er Eau Rouge blitt mildnet med årene, men fremdeles er det et sted førere ikke syns de har blitt voksne før de har tatt den med gassen gjennom gulvet – det vil si over 300 km/t, og det vil si skikkelig kompresjon i bunnen av en bakke og opp en ny med antydningen til et hopp der du ikke aner hvordan det ser ut på andre siden.

Kraftpakke
Hvilket du sannsynligvis aldri vil få oppleve i en Q50 heller. Selv om den har et par morsomme elementer ombord. 500 hester og mer enn 800 Nm med en aerodynamikk-pakke som har hentet relevante elementer fra Red Bulls ferskeste RB9 racerbil.

Karosseriet er bygget i kullfiber, og designerne forteller at det er bare fordørene og deler av taket som er hentet direkte fra produksjonsmodellen. Resten er designet og bygget spesielt for denne spesialutgaven.

Johan de Nysschen, han er sjef for Infiniti-merket, var kanskje ikke helt heldig da han skulle presentere dette superbilforslaget for interesserte journalister.

- Den er en Infinti, men med kreftene til fire av dem. Som en okse med spente muskler (som kjent forkommer det en okse i Red Bull logoen). Som en okse med Infiniti-klær.

Han skal imidlertid jobbe lenge før okseassosiasjonen kommer til å tilhøre Infiniti og ikke Lamborghini.

Det er opplagt at mot BMWs M og AMG fra Mercedes-Benz og RS’ene fra Audi og F-serien til Lexus, så vil også Infiniti måtte ha en muskel-merkelapp dersom de skal tas alvorlig i prestisjeavdelingen. Men jeg er ikke sikker på at Eau Rouge er den riktige brandingen.

Powered by Labrador CMS