Opel Astra: Opels ekstreme Astra - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Opels ekstreme Astra
I motsetning til de fleste konseptbiler som bygges i ett eksemplar, er verstingen fra Opel en bil som kan kjøpes. Men opplaget blir begrenset, og prisen trolig deretter.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Opel Astra OPC Extreme har den kraftigste firesylindrede motoren Opel noen gang har produsert - en toliters turbomotor med over 300 hestekrefter.

I tillegg er bilen utstyrt med en rekke high-tech-komponenter fra løpsbilen Opel Astra OPC Cup. De to bilene er i nær slekt, og OPC Extreme er utviklet direkte fra Cup-versjonen og klargjort for bruk på vanlig vei.

Slanket og stivet
Motoren er i aluminium, og kreftene distribueres via en sekstrinns manuell girkasse til forhjulene. OPC Extreme er 100 kilo lettere enn en Astra OPC, mye takket være utstrakt bruk av komponenter i karbonfiber.

Dette sterke, men superlette materialet er brukt i den store takvingen, diffusoren, frontspoileren, panser, dempere, stabilisatorstag, motordeksel, felger, luftinntak og taket. Bare felgene er 20 kg lettere enn tilsvarende aluminiumsfelger.

Taket på OPC Extreme veier bare 2,6 kg, betydelig mindre enn et ståltak som veier 9,3 kg. Et annet eksempel er hjulbuene, som veier bare 800 gram, i stedet for 2,2 kg per stykk.

Racing-gener
6-pots Brembo calipere griper rundt 370 millimeters bremseskiver foran, og de 19-tommers spesialtilpassede dekkene i dimensjonen 245/35, sørger for grep og bremselengder på høyde med Cup-bilen.

I tillegg kan dempere og fjærer justeres, slik du kan gjøre på en ekte racerbil.

I jakten på det kompromissløse er det ryddet godt opp innvendig. Baksetet er kastet ut, og et sikkerhetsbur er på plass for å gjøre bilen stivere og tryggere.

Fører og passasjer sitter perfekt posisjonert i spesialutviklede seter fra Recaro, utstyrt med sekspunkts belter. Kontakten mellom fører og underlaget forbedres gjennom det karbonforsterkede rattet, trukket i semsket.

- Med den nye Astra OPC Extreme viser vi ekte kjøreglede! Bilen er rett og slett så spektakulær at ekte entusiaster vil elske den. Interiøret er typisk Opel - engasjerende, presist og med tysk kvalitet. Extreme er nå toppmodellen i Astra-familien, med alt du forventer fra en supersportsbil, sier CEO for Opel, Dr. Karl-Thomas Neumann.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: