Toyota GT86 CS-R3
Toyota GT86 CS-R3
Toyota GT86 CS-R3
Toyota GT86 CS-R3
Toyota GT86 CS-R3

GT86 med show-faktor

Toyota er i ferd med å klargjøre sin sportslige GT86 i rallydrakt. Det kan gi heftige sladdinger.

Publisert Sist oppdatert

Det har lenge versert rykter om at Toyota er på vei tilbake til rally der de har en lang og stolt historie.

De har også servert oss noen smakebiter på hva vi kan forvente å få oppleve – først i form av en rallyrigget Yaris og dernest gjennom en prototyp basert på GT86.

Nå begynner ting å materialisere seg – i Rally Deutschland som kjøres 21.-24. august stiller de med en GT86 med tilleggs-betegnelse CS-R3.

Tilbake til røttene
Köln-baserte Toyota Motorsport GmbH (TMG) som har utviklet bilen sier de har bestemt seg for å gå tilbake til sine rallyrøtter på 1980-tallet der Celica Twin Cam Turbo var en dominerende faktor.

De satser på en bil med bakhjulsdrift for å gi maks underholdning for førere og fans som garantert får oppleve spektakulære overstyring og heftig sladding. Artig!

Bilen skal ikke konkurrere i Rally Deutschland, men den skal fylle en viktig rolle som «forløper» og klarere alle etappene før deltagerne slippes løs.

Fører er tyske Isolde Holdereid – ifølge tysk Wikipedia var hun meget aktiv på 1990-tallet og vant «dameklassen» i Rally Monte-Carlo seks gang, ble europamester i samme klasse fire gang og verdensmester for damer to ganger. Det var nytt for meg.

Isoldes hovedoppgave blir å evaluere bilen, som foreløpig er en prototyp, før de endelige spesifikasjonene låses og den homologeres i R3-kategorien.

Snart til salgs
GT86 CS-R3 skal tilbys til private kunder gjennom Toyotas forhandlernett, og den kan delta i alt fra lokale rally til VM-runder.

Regelverket tillater lett modifisering av toliters boxermotoren. Endringer i soft- og hardware, som cam-løft og kompresjon, er deler av utviklingsprogrammet, og den endelige bilen forventes å ha 240-250 hk når den er klar for levering i første kvartal 2015.

Lavest mulig vekt, høy sikkerhet, pålitelighet og høy fun-faktor har vært viktige for TMG under utviklingsprosessen.

En sekvensiell sekstrinns girkasse og begrenset-slip-bakdiff skal sørge for de morsomme sidene, mens et FIA-godkjent bur er viktig for sikkerheten.

Bilen skal leveres som kit med tilpasning for både asfalt og grus.

Powered by Labrador CMS