Danske Stephan Rasmussen har designet konseptet til neste generasjon Corolla.

Avduket på Japan Mobility Show i Tokyo

Radikal ny Toyota Corolla

TOKYO: Slik har du aldri sett verdens mest kjøpte bilmodell. Danske Stephan Rasmussens skisse til neste generasjon Toyota Corolla bryter radikalt med dagens modell – og den blir elektrisk.

Publisert Sist oppdatert

Klassikeren Toyota Corolla endres radikalt. Slank, sporty, mer aerodynamisk, mindre tørst og med mer innvendig plass løftes Corolla over på ny og svært fleksibel plattform. Introdusert på Japan Mobility Show som lavbygd konsept med stor bakluke i tre nivåer og komplett ny lyssignatur, men med navnet Corolla i store bokstaver i hekken, så bilen mer eller mindre ut til å være produksjonsklar.

Det lyse og ganske strippede interiøret med flatt gulv, midtkonsolløy, et skjermkonsept langt unna det dagens Corolla-eiere forholder seg til og forstoler med hvileutforming på passasjerens hodestøtte, antyder at Toyotas litt trauste interiørutforming er i dramatisk endring.

Klar for Norge

– Neste Corolla plattform er forberedt for el- og andre drivlinjer avhengig av hvor bilen selges. Corolla skal dekke de ulike behovene i verden, presiserte Hiroki Nakajima, Toyotas teknologisjef. Det betyr at Toyotas familiestore og særs viktige verdensbil for folk flest fortsatt vil være bensinfossil, hybrid og ladehybrid – men også elektrisk.

Elektrisk motorisering gjør at 13. generasjon av Corolla igjen kan bli en svært viktig modell for Toyota i Norge om et år eller to.

– Kan du si noe om når ny Corolla er klar for Europa?

– Det har jeg ikke anledning til å si noe om, er den korte meldingen fra Espen Olsen, Toyotas norske informasjonssjef.

Neste Corolla plattform er forberedt for el- og andre drivlinjer avhengig av hvor bilen selges. Corolla skal dekke de ulike behovene i verden.»

Hiroki Nakajima, Toyotas teknologisjef

Snart i produksjon?

Svaret er lett å tolke dithen at det bare er måneder til Corolla, slik den stod i Tokyo, settes i produksjon. Dagens Corolla, 12. generasjon og lansert i 2018 og med produksjonsstart for Europa tidlig i 2019, lever på lånt tid. Derfor framstår avdukingen i Tokyo som Japan Mobility Shows klart viktigste lansering.

Verken bagasjerom eller panser kunne åpnes, men detaljer i fronten og ladeindeks i forkant av fordørene avslørte at her er det tenkt elmotor fra første dag uten at danske Stephan Rasmussen, bilens formgiver, ville avsløre detaljer om drivlinje.

Den nye plattformen åpner for å tilpasse bilen til miljøkravene i de ulike verdensdelene. Rasmussen understreker Corollas historie og som viktig pilar i Toyotas modellprogram.

Verdens mest kjøpte

Med historie tilbake til 1966 og etter mer enn 50 millioner produserte eksemplarer allerede i 2021, tar Corolla plassen mer som usedvanlig godt innarbeidet merkevare verden rundt enn en spesifikk modell.

Rasmussen presiserer også miljøaspektet ved lavbygg framfor høye og klumpete SUV-er, at de yter mindre luftmotstand, tar seg bedre ut og kjører bedre.

Mange drivlinjer

På et teknisk seminar dagen etter Corolla-lanseringen presiserte Takashi Uehara, leder for selskapets motordivisjon, at Toyota på generell basis vil tilby drivlinjer for alle typer energi, alt fra bensin- og dieselmotorer via hybrider, ladehybrider, hydrogen/brenselcelle til batterielektriske biler modeller.

Under det samme seminaret smugviste Toyota bilder av Corolla og koblet den til en helt ny firesylindret, 1,5 liters motor med 10 prosent reduksjon den fysiske størrelsen på hele motorenheter inkludert ti prosent lavere høyde. Mer energieffektiv hybrid drivlinje kommer til å bli svært viktig i Europa i årene som ligger forut.

Vi er i rute med faststoff batteriteknologi fra 2027/2028.»

Keiji Kaita, leder for karbonnøytralitet

I rute med faststoffbatterier

Likevel interesserer Toyotas batteriteknologi mer.

– Vi er i rute med faststoff batteriteknologi i 2027/2028, sa Keiji Kaita, leder for Toyotas utviklingssenter for karbonnøytralitet. Potensialet vil være doblet ytelse, tre ganger lengre rekkevidde og fire ganger lengre levetid sammenliknet med den batteriteknologien Toyota benytter i dag.

– Faststoffbatterier blir å finne i både Lexus og Toyotas modeller understreket Kaita og fremhevet at mer kompakte batterier også åpner for å bygge tøffere biler.

13. generasjon Corolla blir også elektrisk.
Et åpent interiør med flatt gulv byr på mer plass. Legg merke til midtkonsolløyen.
Skjermbruk ganske forskjellig fra dagens Corolla.
Ulike hodestøtter på fører og passasjersetet.
Førerhodestøtte med innebygd høyttaler for trafikkinformasjon.
Hekkluke i tre lag og lyslist som trekkes langt inn på bakskjermen.
Ingen tvil om at dette er kommende Corolla.
Lav front på el-varianten. De fossile variantene må også ha plass til radiator.
Display for ladestatus i forkant av fordøren.
Powered by Labrador CMS