-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Opels viktigste i 2015
Opel lanserer to nye småbiler i 2015. Men modellen på disse bildene blir nok den viktigste nyheten – selv om den kommer sent på året.
Ny Corsa har vi allerede kjørt, den er på plass like over nyttår.
Vi vet også at det kommer en kompakt Karl på ettersommeren, men markedet for småbiler er begrenset i Norge, så det blir neppe det store volumet for noen av disse.
Tøff konkurranse
Desto viktigere er den tredje nyheten – Opel Astra som kommer sent på året. Dagens modell ble lansert i 2010, men utviklingen går fort i dette viktige segmentet, så man må henge med om man skal klare å selge biler.
I tillegg til at Volkswagen har en ganske ny Golf, klarte Peugeot å vinne tittelen Årets Bil i Europa 2014, så det fins konkurranse fra både øst og vest i kompaktklassen.
Neste Astra skal bygges på en nyutviklet plattform med betegnelse D2XX, som skal deles med bl.a. Chevrolet Cruze, Volt og Ampera (dersom GM velger å videreføre denne modellen som mildt sagt har fått en beskjeden mottagelse).
Fokus på vekt
Et viktig moment i utviklingen av en ny Astra er vekt. Moderne plattformer har barbert bort mange kilo på Golf og 308, og vi kan nok regne med at også Opel følger i dette sporet.
Deres biler er kjent for å være tunge, noe som slår negativt ut i det norske avgiftssystemet som har vekt som en av faktorene. Med nye, kompakte motorer, nye girkasser og ny plattform bør det være mulig å slanke neste generasjon Astra med så mye som 50-100 kg.
Når det gjelder design kan vi regne med at nye Astra er influert av konseptbilen Monza (Frankfurt 2013), samtidig som den får fellestrekk med sine kompakte søsken, Adam, Karl og Corsa.