Audi på egenhånd

Audi sørget for en spenstig åpning av elektronikkmessen i Las Vegas. De sendte en førerløs A7 de nesten 900 kilometerne fra Silicon Valley til utstillingsområdet.

Publisert Sist oppdatert

VEL BLÅST: Den selvkjørende Audien kom seg trygt og uproblematisk til Las Vegas før åpningen av den store elektronikkmessen.

De andre store bilutstillerne på Consumer Electronics Show i Las Vegas, GM, Mercedes, Toyota og de andre, slår på sine respektive stortrommer med store pressekonferanser og produktpresentasjoner i natt norsk tid.

Audi gjorde det på en annen måte. Der startet en A7 fra Volkswagen-gruppens forskningslaboratorium i Silicon Valley, og ble sendt på en nesten 900 km lang tur frem til utstillingen.

To dager tok det, og bilen var hele tiden full av både teknikere og journalister og andre observatører – men ingen tok i rattet.

På kjente veier
Nå er ikke Audi helt nybegynnere med den slags stunt. I fjor hadde de sin autonome deltaker i bytrafikken i Las Vegas.

Årets bil heter av en eller annen grunn Jack, og han beveget seg egentlig på trygg grunn. Både California og Nevada har for lengst gitt en rekke bilprodusenter tillatelse til å forske på kjørerløst på delstatenes veinett.

Men Audi er de eneste så langt som til de grader har sørget for oppmerksomhet rundt en slik øvelse.

Jack opererte mellom null og 70 mph. (ca. 110 km/t). Han foretok filbytter, kjørte forbi og lot andre slippe forbi – han oppførte seg helt som om det hadde vært en eksemplarisk sjåfør bak rattet.

Gode hjelpere
Han støttet seg imidlertid på en rekke forskjellige sensorer, for eksempel radarer som jobber både på langt hold og moderat hold og som sørger for et 360 graders «syn». Og laserscannere i grill og på hekk leser av, og informerer om, gjenstander på veien – enten de er statiske eller mobile.

De fleste av disse systemene er allerede i bruk på produksjonsbiler, men nytt på Jack er et avansert HD og 3D videokamera, som sammen med fire mindre kameraer foran og bak brukes til en helt annen grad av nøyaktig gjenkjenning enn det vi har opplevd i tidligere systemer.

Den kommende Q7 blir den første produksjons-Audien som får hele dette utstyret. Og signalene fra disse sensorene brukes til å gi ordre til ratt, bremser og drivlinje. Men ordrene er ikke sterkere enn at føreren selvfølgelig til enhver tid kan gripe inn og overta kommandoen.

Rivende utvikling
Problemet for sånne som Audi, som må integrere slike systemer i biler som så skal gjennom en lang sertifiseringsprosedyre, før de kan godkjennes for salg, og som deretter skal leve i mange år før det skjer en facelift, er at utviklingen skjer så fort at bilindustrien nesten ikke har tid til å følge med.

Grafikkspesialisten Nvidia dukker opp på CES med et bildegjenkjenningsprogram som er så høyoppløselig at det kan analysere bilder fra 12 kameraer samtidig, og ikke bare se forskjell på en fotgjenger og syklist (som var en nyhet da Volvo demonstrerte det i fjor) men som faktisk kan se forskjell på bilmerker og bilmodeller.

Og siden du allerede har skjermen din montert fast inn i bilen, vil du nok ikke kunne få noen 4K-kvalitet på det bildet, før du bytter inn bilen din om fem år.

Selv om det kanskje er på dette området vi kan vente de største gjennombruddene på denne utstillingen: muligheten til å oppgradere om bord-systemene underveis. Og hvor blir det da av retten til fritt å velge ettermarkedsleverandører?

Glem problemene. Årets CES blir et kjempeshow. Også for de bilinteresserte.

Powered by Labrador CMS