PSA svinger øksen

PSA vil redusere antall modeller kraftig. Det blir en gradvis reduksjon for å øke konsernets lønnsomhet.

Publisert Sist oppdatert

Det er konserndirektør Carlos Tavares som bekrefter dette overfor Sunday Times. PSA (Citroën/Peugeot) vil rydde opp i antall modellvarianter. Det vil både gjelde for Citroën, DS og for Peugeot. Han sier ikke hvilke modeller som vil forsvinne – men at det vil skje over noen år fram mot 2020.

De neste årene er det snakk om å redusere utvalget fra 45 til 26 modeller.

Utfordringen for PSA er å øke lønnsomheten. I dag produseres stort sett alle typer bilmodeller og mens noen skjer i regi av Citroën og Peugeot individuelt – er andre identisk like biler, bare med forskjellige navn.

Endringene hos PSA kan også sees i sammenheng med at Citroën nylig solgte sitt norske datterselskap til Bertel O. Steen, som også importerer Peugeot. Lenge har Bertel O. Steen lagret og distribuert deler også til alle landets Citroën-forhandlere.

Tavares kommer fra stillingen som vise-konsernsjef hos Renault. Men da han uttalte at han ønsket å gå helt til topps og erstatte Carlos Ghosn, fikk han sparken. Han startet sin karriere hos Renault som testfører på fabrikkens testbane. Som hobby kjører han rally for eldre biler, og startet i siste Rally Monte Carlo Historique i en Peugeot 504 TI fra 1972 – en klassisk rallybil, særlig i Safari-rally.

I det samme intervjuet tar han til orde for en global sammenslåing av flere bilprodusenter som Fiat/Chrysler, Mitsubishi, Suzuki og/eller Mazda. Og naturligvis PSA.

PSA er i dag Europas nest største bilprodusent (etter antall ansatte) – etter Volkswagen-gruppen.

Powered by Labrador CMS