Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge
Første nye Opel Astra i Norge

Ny Astra avduket i Norge

Seks uker før den internasjonale debuten i Frankfurt, har Opel Norge i dag avduket nye Astra for presse og forhandlere.

Publisert Sist oppdatert

Opel har hatt en ufortjent beskjeden markedsposisjon de siste årene. Etter første halvår er den på 2,2 prosent av totalmarkedet, mens de tyske konkurrentene kan vise til vesentlig bedre posisjon, Volkswagen med 18,3 % og Ford med 5,5 %.

Adm. direktør Bernt G. Jessen sier årsaken til dette er sammensatt, men en viktig faktor for situasjonen i Norge er avgiftsomleggingen i 2007 som straffet Opels relativt tunge biler hardt.

Men Opel Norge har høye ambisjoner – målet er å nå 8 prosent i 2022, primært ved å spise andeler fra tyske konkurrenter, men også fra de asiatiske.

Forutsigbart
For to år siden innførte Opel Norge en ny pris- og produktstrategi for å gjøre valget enklere for kunden. De inkluderte mye av det som tidligere var ekstrautstyr i standardpakken, og de innførte faste pristillegg for utstyrnivåer og motorer.

- Når du bestiller bil hos en Opel-forhandler, får du den bilen du har prøvekjørt, yten å betale masse ekstra for tilleggsutstyr. Det gjør situasjonen mer forutsigbar når bilen skal byttes inn om noen år, sier Jessen.

Den samme strategien har de overført til nye Astra som får en innstegspris på kr 224.900. For det beløpet får du en Astra Edition med 1,0-liters turbo bensinmotor på 105 hestekrefter og 5-trinns manuell girkasse.

Les mer om nye Astra her

Sprek og velutstyrt
Modellen Opel Norge forventer å selge mest av er Astra 1,4 Turbo Premium med 150 hk. Med manuell girkasse koster denne kr 289.000, og her får du «alt du ønsker» av komfort- og sikkerhetsutstyr inkludert i prisen. Tillegget for automatgir er 20.000 kroner.

Laveste utstyrsnivå er som nevnt Edition som erstatter det tidligere Cosmos. For 20.000 kroner mer får man Innovation, og plusser man på ytterligere 25.000 kroner er man på toppnivået, Premium.

Gunstig pakkeløsning
Opel Norge har satt opp noen regnestykker der de sammenligner Astra 1,4 Turbo Premuim med de viktigste konkurrentene, justert for utstyr.

Sammenligningen viser at du sparer nærmere hundre tusen mot en tilsvarende Golf og drøyt 30.000 mot en Focus med mindre motor.

- Vi får de første bilene i november, og med stasjonsvognen på plass neste vår forventer vi en årstakt på 2000 biler, sier Jessen.

- Jeg ser ingen som helst grunn til at Astra skal selge mindre enn Focus, konkluderer han.

Veiledende priser ny Astra

EDITION:

Gir

Veil. pris

1.0 Turbo EcoTec 105 hk

M5

kr 224.900

1.6 CDTI EcoTec 110 hk

M6

kr 234.900

INNOVATION:

1.0 Turbo EcoTec 105 hk

M5

kr 244.900

1.4 Turbo EcoTec 150 hk

M6

kr 264.900

1.4 Turbo EcoTec 150 hk

A6

kr 284.900

1.6 CDTI EcoTec 110 hk

M6

kr 254.900

1.6 CDTI EcoTec 136 hk

A6

kr 284.900

PREMIUM:

1.0 Turbo EcoTec 105 hk

M5

kr 269.900

1.4 Turbo EcoTec 150 hk

M6

kr 289.900

1.4 Turbo EcoTec 150 hk

A6

kr 309.900

1.6 CDTI EcoTec 110 hk

M6

kr 279.900

1.6 CDTI EcoTec 136 hk

A6

kr 309.900

Powered by Labrador CMS