-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Yamahas nye sportsbil
Det var varslet at Yamaha skulle vise frem en konseptbil på årets Tokyo-utstilling. Men ingen sa den skulle se så bra ut.
På en snurreskive inn mot veggen på Yamaha-standen står en av Tokyo-utstillingens virkelige lekkerbiskener.
Bilen har fått navnet Yamaha Sports Ride Concept, og er en kompakt coupé med to seter.
Og under skallet finner vi iStream – prosjektet til ikke helt ukjente Gordon Murray, mannen bak McLaren F1 og en rekke VM-vinnende Formel 1-biler.
Yamaha har tidligere vist en konseptbil bygget rundt iStream, kalt Motiv.e. Og det japanske konsernet har i mange år samarbeidet med flere bilprodusenter om både motorbygging og hele modeller.
Verdens vakreste bil, Toyota 2000GT, ble for eksempel bygget av Yamaha.
Fronten på Sports Ride Concept (SRC) kan minne litt om enkelte Toyota-konsepter. Det er ingen uting, spesielt om vi snakker om den ville FT-1.
Men jeg synes også å se noe Honda S660 der inne – en bil som størrelsesmessig passer Yamaha-konseptet bedre.
Yamahaen ser likevel mye tøffere ut – både innvendig og utvendig.
Hvilken drivlinje som ligger i bunnen, er et spørsmål det ikke går an å svare på. Det er nemlig ingen. Dette er kun et konsept, og «trivialiteter» som motor og drivverk får komme senere.
Men vi vet jo at Yamaha har mye gøy fra motorsykkelavdelingen sin de gjerne kunne brukt.
At SRC er klar for lukten og lyden av en bensinmotor, tydeliggjøres av at konseptet har eksosrør. Og en titt inn i interiøret, viser at Yamaha planlegger å bruke en automatgirkasse. Trykk-knapper på en søyle opp fra gulvet veksler mellom girmodusene.
SRC er ikke helt fri for frekke detaljer og referanser til Yamahas brede produktspekter.
I bagasjehyllen bak passasjerstolen ligger nemlig en trompet. Yamaha er like godt kjent blant musikere som motorsykkelentusiaster.
Og de lager mer enn gjerne one-of-a-kind-instrumenter* også, som Elton Johns «Million Dollar Piano», et 1500 kilo tungt flygel dekket av LED-lamper som fungerer som skjermer.
Interiøret i SRC-konseptet viser også Yamahas detaljfokus. Lekre seter og et stilig ratt, kledt i brunt skinn og med detaljer i karbonfiber, er helt innafor. Det samme er de tre elegante klokkehusene og det minimalistiske dashbordet.
Og det loves så klart et skreddersydd musikkanlegg i bilen.
Selv om bilen foreløpig står uten drivlinje, har Yamaha estimert en vekt på 750 kilo. Den lave vekten er godt hjulpet av et karosseri som hovedsakelig består av plastpaneler, men også karbonfiber.
iStream-kjernen er også produsert i karbonfiber, og med Murrays ekspertise i nettopp dette materialet, bør SRC være en ganske kjøreglad bil – dersom den noen gang kommer på veien.
Og det håper jeg virkelig at den gjør!
*: Okei, det ble faktisk bygget to «Million Dollar Pianos». Et til Elton selv, og et til en veldedighetsauksjon.