-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Murrays bil kommer nærmere
Det drypper stadig inn nyheter om Gordon Murrays revolusjonerende T27. Nå nærmer den seg produksjon.
Etter at Gordon Murray sluttet å være resident geni hos McLaren, har han holdt seg for seg selv, sammen men en håndfull likesinnede, og utviklet det han kaller en revolusjonerende bybil.
LES OM: Murrays columbiegg
LES OGSÅ: Murray letter på sløret
Revolusjonerende, ikke fordi den er liten og kompakt med motor plassert på bortgjemte steder, det er og har for eksempel Smart også. Men revolusjonerende fordi han også har utviklet et produksjonssystem som gjør at bilen kan leveres fra ganske enkle pop-up fabrikker som kan settes opp over alt.
iStream kaller han disse fabrikkene, og nå ser det ut som om det er samlet mange nok interesser til at den første står klar i England til høsten, og at bilene vil begynne å trille ut derfra kort tid etter.
Både T25 (bensin) og T27 (el) vil komme fra det samme båndet, og store deler av utviklingen er finansiert av den engelske staten, rundt 50 millioner kroner er kommet derfra. En av Murray-partnerne, Zytec, har fått et tilsvarende bidrag for å utvikle den ultrakompakte motor og transmisjonen som skal inn under bilens gulv.
Murray sier at T27 blir en av verdens første el-biler, konstruert fra bunnen som en ren el-bil. Vekten forklarer hva han mener, med mindre enn 700 kg blir dette den letteste el-bybilen med disse målene og disse spesifikasjonene.
T25 er ferdig nå, og kan gå rett inn i produksjon, men Murray sier ikke mer om den enn at begge utgavene må produseres ved siden av hverandre (”for å sikre at konseptet når markedet”), og at bensinutgaven vil komme på godt under 100 g/km og ha ”lystige prestasjoner”. Mannen bak McLaren F1 vet hva han snakker om der.
Når det gjelder T27 er spesifikasjonene klarere: 250 x 130 cm med en akselavstand på 178. Høyden blir 160 cm. Svingradius blir 3 meter, selv en London taxi slår ikke den, og vekten er 680 kg med batterier. Toppfart på 105 km/t og mindre enn 15 sekunder for å nå 100. Det sies at rekkevidden blir inntil 160 km.
Interiøret skal by på seks forskjellige muligheter, så vi snakker sikkert et rent varebilalternativ også.
Når det gjelder salgsvolumet er Gordon Murray – tittel, professor forresten – like pragmatisk som når det gjelder andre aspekter ved det han driver med: ”Våre undersøkelser viser at salgsprognoser, basert på intervjuer med publikum, spriker med så mye som 80 prosent”. Med andre ord: han vet ikke.
Da er det enda viktigere å ha tro på prosjektet, og det har han.