Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9
Mazda CX-9

Ny Mazda CX-9, men ikke for Norge

Det renner på med nye modeller fra Mazda, men CX-9 kjører i første omgang forbi Europa.

Publisert Sist oppdatert

Riktig flott står nye CX-9 på Mazdas stand under Los Angeles Auto Show. Crossover-SUVen, som er ny tvers gjennom og Mazdas flaggskip, har tre seterekker og plass til sju. Den slanke bilkroppen bærer i seg Mazdas Kodo designspråk.

CX-9 er først og fremst en bil for det nordamerikanske markedet. Mazda tror at hele 80 prosent av de 50.000 bilene som årlig planlegges produsert, vil havne i USA. Salget starter i løpet av våren.

Selv om Mazda også skal selge CX-9 som en verdensbil, vil den i hvert fall ikke dukke opp hos norske Mazda-forhandlere med det første.

– Forhandlere som nylig så bilen i Tokyo var fulle av begeistring, men vi vet jo ikke en gang om CX-9 blir tilgjengelig for oss, sier Mazda Norge-direktør Karianne Westby. Om så skjer tar Westby umiddelbart fram kalkulatoren for å beregne lønnsomheten i et eventuelt norsk CX-9 prosjekt.

Mazda har ikke sagt noe om dieselmotor i CX-9. Uten dieselmotor vil bilen bli svært tung å selge i Europa.

I CX-9 viser Mazda nok en gang at deres bilutvikling orienteres mot premium. Det har like mye med materialvalget som utformingen av interiøret å gjøre. Ta en titt inn i lille CX-3, Mazdas nyeste crossover i Norge, og du ser med en gang hvordan bilen skiller seg ut blant de mange i klassen.

Med et påkostet indre håper Mazda å få besøk i sine showroom av kunder som også jakter på Audi Q7 og Volvo XC-90. Lengden på rundt fem meter gjør bilen fullt ut konkurransedyktig på plass.

En ny, firesylindret 2,5-liters Skyactiv-G turbo bensinmotor (227 hk og 420 Nm i moment) i kombinasjon med nyutviklet firehjulsdrift og sekstrinns automatgirkasse, sørger for betydelig drivstoffreduksjon i forhold til modellen som erstattes. Men hvor mye bilen drikker på mila, er foreløpig ikke kjent.

Firehjulsdriften i CX-9 styres av 22 ulike sensorer som leser veigrepet 200 ganger hvert sekund og sender inntil 50 prosent av trekkraften til bakhjulene hvis nødvendig.

Bilen leveres med 18-tommer store hjul som standard, men inntil 20 tommer vil være tilgjengelig.

Da Mazda tidlig på 2000-tallet utviklet første generasjon av XC-9 hadde den forholdsvis lille bilprodusenten i Hiroshima vest i Japan Ford tungt inne på eiersiden. Derfor delte bilen plattform med Ford-modeller som Edge og Fusion.

Nå er alt som minner om Ford borte og Ford Edge er bare en konkurrent.

Mazda har i dag tre SUV-er: CX-3, CX-5 og CX-9. CX-7 forsvant ut av produksjon i høsten 2012.

Powered by Labrador CMS