Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus

Ford kjører fra Peugeot - del 1

Ford Focus ST har færrest hk, men er likevel klart mest sportslig i duell mot Peugeot 308 GTi.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

SNAU HALV MILLION
Med startpris på snaut 450.000 kroner for Focus ST og 50 lapper mer for 308 GTi er dette selvfølgelig biler som henvender seg til entusiaster, folk med godt over gjennomsnittlig bilinteresse.

At siste avgiftsjustering sendte prisen på testbilene ned med rundt 50.000 kroner applauderes.

I Focus ST og 308 GTi behøver du ikke å gi avkall på familiære behov.

Til tross for vesentlig bedre seter foran som opptar mer plass, er begge fortsatt fleksible kompaktbiler med like mye bagasjeplass som i standardvariantene, og med nesten like god plass i baksetene.

Sannsynligvis har du det ikke travlere enn at 250 hk (2,0 liter/360 Nm) i Forden og 270 hk (1,6 liter/330 Nm) i Peugeoten holder.

Siden 308 GTi både er nær 160 kilo lettere enn Focus ST, og i tillegg har 20 hk mer, er den raskest til 100. 6,0 mot 6,5 sekunder oppgir produsentene.

På grunn av vinterføret fant vi der formålsløst å testmåle akkurat de verdiene. Ved forbikjøring (50 til 80 km/t) er faktisk Focus et tidels sekund raskere, mens Peugeot tar det igjen med en snau tidel fra 70 til 100 km/t.

Toppfart (248 mot 250 km/t) og nevnte akselerasjonstall avgjør derfor ikke testen.

IMPONERENDE FLEKSIBLE
Turbomatingen gir i pose og sekk, både imponerende kraftoverskudd, men også utrolig stor fleksibilitet.

Siden også GT-biler for det meste brukes til helt hverdagslig kjøring, er de to på ingen måte utelukkende spisset mot ytelser på høye turtall. De kan derfor med letthet kjøres ned mot 60 km/t på sjettegir, og jobber seg opp vibrasjonsfritt.

GTi-biler har en noe bortimot magnetisk effekt på det veipatruljerende politiet. Dess mer hårete, jo mer oppsikt.

Så er du ute etter å vekke oppsikt kan du glemme Ford Focus ST eller Peugeot 308 GTi. Selv ikke i nabolaget blir de lagt merke til. For Peugeotens del må du ganske nær for å se at det er noe ekstraordinært ved bilen.

BEST NÅR DET GJELDER
Selv om testbilene trives på lave turtall, yter de best opp mot rødmerkingen. Og det er her de to skiller lag. Ikke det at 308 GTi ikke byr på kjøreglede, det er bare så mye mer av den i Focus ST. Chassiset er bedre, girskiftet mer presist og styringen gir bedre tilbakemeldinger.

Testlaget var aldri i tvil om Focus som den mest kjøreglade av de to. Den stresser rett og slett mindre når veiene innbyr til engasjert kjøring. Bilens gode basisegenskaper har gjort det enkelt å bygge videre til ST. Nå er det bare å glede seg til ny RS.

Det lille rattet i 308 GTi med rødt merke på toppen sammen med instrumenter som skifter til rødt når sportsknappen trykkes ned, bygger opp under forventinger som testlaget mener at ikke innfris i samme grad som i ST.

Særlig det upresise girskiftet trekker ned. Jeg vet at Peugeot kan dette bedre, og det er ikke til å forstå at de ikke har lagt 308 GTi opp mot samme presisjonsnivå som Fords og Hondas sportslige modeller.

Recarostolene i Focus ST med uttrekkbar sittepute er ikke nødvendigvis bedre å sitte i enn setene fra Peugeot Sport, men de er i det minste i helskinn.

LES VIDERE:

- Del 1

- Del 2

- Konklusjon

- Testdata

​- Poeng

Powered by Labrador CMS