Ny motor og mere til

De som vurderer en Mazda3 får snart et nytt alternativ å forholde seg til. I tillegg får Mazdas Golf-konkurrent tekniske oppgraderinger.

Publisert Sist oppdatert

I dag er eneste alternativ på dieselfronten Skyactiv-D 2.2 med 150 hestekrefter. Nå lanseres en ny motor – Skyactiv-D 1.5 med 105 hestekrefter og et dreiemoment på 270 Newtonmeter i området mellom 1600 og 2500 omdreininger.

Mazda lover null til hundre på 11,6 sekunder og en toppfart på 185 km/t. Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,38 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer.

Selv om alternativet, dagens 2,2-liter, har 150 hk og gjør 0-100 km/t på 8,1 sekund, er det ikke sikkert nykommeren blir så veldig mye billigere. 2,2-literen har nemlig et CO2-utslipp på moderate 107 g/km.

- Mazda3 med 1.5 diesel blir tilgjengelig i Norge fra november måned, bekrefter Wenche Skarpodde, PR koordinator for Mazda Motor Norge.

- I tillegg til nytt motoralternativ vil Mazda3 også komme med en større utstyrsoppgradering til høsten. Samtidig flyttes produksjonen fra Mexico tilbake til Japan. Detaljene her vil det komme mer informasjon om på et senere tidspunkt, sier Skarpodde.

Salget av Mazda3 har vært beskjedent hittil i år. Ifølge OFV er det registrert 221 nye M3 hittil i år, en nedgang på 50 % fra samme periode i fjor. Av disse er bare 22 % utstyrt med dieselmotor.

Samtidig ser vi at salget av CX-3 går meget bra. Med 972 registreringer hittil i år ligger den kun 50 biler bak bestselgeren i Mazda-familien, CX-5.

- Vi ser at salget generelt går mer i retning SUV og firehjulstrekk. Vi har også over tid sett en dreining mot bensin over diesel både for Mazda2, Mazda3 og Mazda CX-3. For de større bilene opprettholdes dieselandelen i høyere grad, sier Wenche Skrapodde når vi konfronterer henne med utviklingen.

Powered by Labrador CMS