Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot 5008 SUV

Peugeot e-Bike eF01

Peugeot e-Bike eF01

Peugeot e-Bike eF01

Peugeot e-Bike eF01

Peugeot e-Bike eF01

Peugeot lanserer ny 5008 SUV

Peugeot er svært opptatt av å definere sin nye 5008 som en SUV. Årsaken ligger selvsagt i at flerbruksbiler ikke lenger er så populære som de var for noen år siden.

Publisert Sist oppdatert

Det var lenge spekulasjoner om at Peugeot kom til å endre betegnelsen til 6008 ved generasjonsskiftet, men nå forteller de stolt at navnet er det samme – alt annet er nytt ved 5008.

Og den er ikke lenger en flerbruksbil – derfor har de lagt til «SUV» bak de fire tallene.

Det betyr imidlertid ikke at den er mindre praktisk enn sin forgjenger, snarere tvert imot. Den har beholdt en av modellens viktigste egenskaper – muligheten for syv seter.

Årsaken ligger selvsagt i den raskt økende interessen for SUV-er i alle mulige formater i Europa. Når man summerer alle segmenter er det kun B- (minibiler) og C-segmentet (Golf-klassen) som er større enn SUV.

Stor familie
Peugeot får etter hver en solid line-up av SUV-er. Lille 2008 er nest mest solgte Peugeot i Norge, kun slått av Golf-utfordrer 308. Snart er nye 3008 på plass, mens 5008 SUV, som offisielt lanseres på Paris-utstillingen, kommer på markedet våren 2017.

Ifølge Peugeot er det mange som synes de kompakte SUV-ene er små og upraktiske, mens de store er for dyre og prangende. Og det er denne målgruppen de vil nå frem til med nye 5008 som trass i relativt kompakte mål er stor nok til å fungere som en praktisk familiebil.

Som alle nyere modeller fra den franske produsenten er også 5008 utstyrt med i-Cockpit som innebærer bransjens minste ratt samt at de fleste funksjoner styres fra en berøringsskjerm og et fåtall knapper på dashbordet. Et stort head-up display gir all viktig informasjon i fleisen på føreren.

Praktisk
Nye 5008 har en akselavstand på 284 cm, en økning på 11 cm fra forgjengeren. Den totale lengden er tilsvarende strukket til 464 cm, noe som skal gi 60 mm mer benplass i andre seterad. Høyden på 164 cm er den samme som tidligere.

Andre seterad består av tre separate seter, alle like brede, som kan skyves og tiltes individuelt. De to setene i tredje rad kan foldes flatt ned i gulvet, eller løftes ut om man vil ha maksimal plass i bagasjerommet. Setene veier snaue 11 kg, og hvert av dem frigjør 39 liter bagasjeplass.

5008 er utvilsomt en av de mest romslige SUV-er på markedet. Som 5-seter har den en kapasitet på 780 til 1060 kubikkdesimeter, 100 dm3 mer enn forgjengeren.

Passasjersetet fremme kan legges ned for frakt av gjenstander på inntil 320 cm lengde.

Bensin og diesel
Drivlinjene består av bensinmotorer på 1,2 og 1,6 liter med henholdsvis 130 og 165 hestekrefter. De som foretrekker diesel kan velge mellom 1,6-litere på 100 eller 120 hk samt 2,0-litere med 150 eller 180 hester.

Sistnevnte er en GT-versjon med 6-trinns automat som standard.

Da Peugeot lanserte nye 3008 i våres, viste de også e-Kick, en smart elektrisk sparkesykkel. Sykler er jo langt fra noe nytt hos Peugeot.

I forbindelse med lanseringen av 5008 følger de opp og viser en elsykkel med betegnelse e-Bike eF01 som kan ta deg det siste stykket fra parkeringsplassen til destinasjonen inne i bykjernen.

Som e-Kick har også e-Bike en docking-stasjon i bagasjerommet på 5008 SUV som sørger for lading mens man kjører. De kan også integreres i mobil-appen MyPeugeot som viser batterikapasitet og rekkevidde, samt vær- og ruteinfo i sanntid.

Powered by Labrador CMS