Jaguar I-Pace
Foto: Automedia©
Jaguar I-Pace
Foto: Automedia©
Jaguar I-Pace
Foto: Automedia©
Jaguar I-Pace
Foto: Automedia©
Jaguar I-Pace
Foto: Automedia©
Jaguar I-Pace
Foto: Automedia©
Jaguar I-Pace
Foto: Automedia©
Jaguar I-Pace
Foto: Automedia©
Jaguar I-Pace
Foto: Automedia©
Jaguar I-Pace
Foto: Automedia©

Her er Jaguars elbil på veien

Innen halvannet år skal Jaguar være klar med sin I-Pace. Her er den på test, innpakket som en søstermodell.

Publisert Sist oppdatert

Jaguar avduket sin I-pace konseptbil i Los Angeles nylig, og her er en bastard fotografert under testing – pakket inn i skallet til en modifisert F-Pace, men med all mekanikken som skal inn i elbilen.

Når I-Pace går til produksjon om et års tid, er det ventet at den får et utseende som ligger tett opptil den lekre konseptbilen vi møtte i LA. Det samme gjelder tekniske data og mål og vekt.

Jaguar har antydet at I-Pace blir 10-15 prosent dyrere enn en tilsvarende utstyr F-Pace. For nordmenn som kunne tenke seg en slik bil er det strålende nyheter, en F-Pace har nemlig rundt 200.000 kroner i engangsavgift mens elbiler har ingen avgift og er i tillegg momsfrie.

Anvendelig
Ifølge Jaguar vil I-Pace ha en rekkevidde på minst 450 kilometer og skal gjøre null ti hundre på rundt fire sekunder.

Et Li-ion batteri med kapasitet på hele 90 kWt er plassert i gulvet mellom akslene, og driver to kompakte elmotorer med en samlet effekt på 395 hk og et dreiemoment på 700 Newtonmeter.

Bilen er bygget på en aluminiumplattform, og motorene er meget kompakte med en diameter på 234 mm og en lengde på 500 mm – noe som frigjør plass til passasjerer og bagasje. Mange av komponentene er hentet fra F-Pace.

Batteripakken er utviklet in-house hos Jaguar Land Rover og skal være ekstremt effektiv. Den skal kunne lades 80 prosent i løpet av 90 minutter og 100 % på drøyt to timer fra en 50kW hurtig lader.

Batteripakken er så lavt plassert at bilens tyngdepunkt er 12 cm lavere enn i en tilsvarende F-Pace.

Jaguar DNA
Vekt er en utfordring når man skal bygge elbiler med lang rekkevidde. Vi forventer at I-Pace får en vekt på rundt 2,1 tonn (som er noen hundre kg mindre enn Model-X), men Jaguar lover at bilen skal oppføre seg slik du forventer at en Jaguar skal.

I-Pace er noe mindre enn F-Pace – ca. 5 cm kortere, 4 cm smalere og 9 cm lavere – men takket være en akselavstand som er strukket med 115 mm blir den romsligere innvendig. Jaguar antyder at knerommet er en centimeter lengre enn i en BMW 7-serie.

Et bagasjerom på 530 liter er drøyt 100 liter mindre enn i F-Pace, men I-Pace har i tillegg ekstra plass under panseret og smarte oppbevaringsrom i interiøret som kompenserer for noe av differansen.

Designeres drøm
Løsningen med elmotorer sparer masse plass i fronten sammenlignet med forbrenningsmotor, og dette har designerne visst å utnytte til fulle.

Allerede i 2010 viste Jaguar konseptbilen C-X75 som var spekket med fremtidsteknologi et elegant karosseri.

– Vi som jobber med design har gledet oss til elbiler lenge, sier toppsjef for design hos Jaguar, Ian Callum. – De tillater løsninger som ikke er mulige med forbrenningsmotorer.

– Vi startet prosessen med en skateboard-lignende plattform som gjorde at vi kunne plassere kabinen lengre frem enn man vanligvis kan på en SUV. Akselavstanden ble bestemt av antallet og størrelsen på batteriene som skulle få plass mellom akslene.

– Det var viktig for oss at fronten ser ut som den skal på en Jaguar, så vi vil ha en markant grill og smale lykter, på tross av at elbiler ikke har samme behov for luft som bensin- og dieselbiler, konkluderer Callum.

Det er spennende at en premiumprodusent som Jaguar satser på elbiler, og vi vet at de tyske konkurrentene også er i løypa med sine alternativer, samtidig som Toyota også endelig kaster seg på elbilbølgen.

Les også om:

Powered by Labrador CMS