Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e
Mercedes C350e

Hybride og deilige - del 2

Det er noe herlig komfortabelt ved hybridene. Velkommen ombord i ladbare BMW 330e og Mercedes C350e.

Publisert Sist oppdatert

Komfort mot sport
Si gjerne at forskjellen i kjøreopplevelse mellom Mercedes C-klasse og BMW 3-serie har skrumpet, men fortsatt er 3-serien kongen på veien.

Ikke det at C350e er vesentlig dårligere, men vektleggingen av komfort trer tydeligere fram når svingene kommer tett på. Selv om 330e oppleves betydelig fastere, er den likevel komfortabel nok selv i sportslig modus.

Test-Mercedesen rullet på 18 tommer store hjul, BMW-en på 19 tommer. Normalt øker støynivået inne i bilen med hjulstørrelsen.

Vår C-klasse var dessuten utstyrt med laminerte sideruter for å ta ned lydnivået. Like fullt målte jeg BMWs innvendige støy til å være 1 dB(A) lavere både i 50 og 80 km/t.

Kle på seg bilen
I motsetning til C-klasse hvor det bare er å sette seg inn og legge i vei, kler du 3-serien på deg. Det optiske bedraget gjør at C-klasse ser ut som en større bil innvendig, men den er knapt det i møte med BMW.

Begge er gode å sitte i, men akkurat i denne testen tar setene i BMW-en førstepremien. Dessuten løfter de det visuelle inntrykket av kupen: Sømdetaljene i det brune skinnet vinner, men så koster herligheten 31.000 kroner ekstra.

Testlaget slutter aldri å la seg overraske over hvor mye premiumprodusentene kan få seg til å ta for utstyrspakkeløsninger og skreddersøm. På BMW-en er ikke DAB-radioen standard selv om Norge skrur av FM-nettet neste år, og på Mercedes måtte jeg justere seteavstanden manuelt til tross for at bilen kostet 623.000 kroner.

Mercedesen var dessuten ganske ribbet for førerstøttesystemer der BMW var lastet med det meste.

Også som stasjonsvogn
Som sedanmodeller skiller 65.000 kroner i pris i BMWs favør. Av dette utgjør avgiftsforskjellen 26.500 kroner. 20.000 kroner i stasjonsvogntillegg hos Mercedes er verd hver krone. Hvorfor ikke BMW også har hybridisert stasjonsvogna er en gåte. Men vær sikker på at det kommer.

Så til testens temmelig ømme tå etter at flere politikere og miljøorganisasjoner nå har tråkket ettertrykkelig på den: Hvor miljøvennlige er egentlig disse bilene, og hvor langt kan de kjøres før strømmen tar slutt?

La meg svare på det siste først: Mercedes lovet 31 km, testlaget endte på 19,0 km. BMW lovet 40 km mens strømmen tok slutt etter 25,0 km. Dette er skuffende kort.

Deretter tanket vi bilene og fortsatte i vanlig hybridmodus gjennom et tverrsnitt av det norske veinettet. Forbruk for BMW 330e 0,63 l/mil og for Mercedes C350e 0,71 l/mil. At Mercedesen har 100 kilo mer egenvekt spiller trolig inn her.

Forbruk som Golf
BMWs faktiske forbruk er identisk med forbruket vi målte på Audi A3 e-tron og Golf GTE, og således innenfor akseptable grenser med tanke på all motorkraften den byr på, og som er lett å la seg friste av. Mercedes C350e burde klart seg med noe mindre enn 0,71 l/mil.

Når rekkevidde på strøm og bensinforbruket er kjent, vil forbruket på enhver utkjørt distanse enkelt la seg regne ut.

Undersøkelser viser at de fleste kjører mindre enn 70 kilometer i løpet av dagen. Så om 70 km er malen, blir forbruket og klimautslippet dette:

BMW 330e sedan: 0,40 l/mil – 94 gram CO2/km.

Mercedes 350e stv: 0,52 l/mil – 120 gram CO2/km.

Dette er innenfor godkjent. Jeg har likevel en klar mistanke om at BMW og Mercedes ikke først og fremst har tenkt på miljøet da de hybridiserte disse to bilene.

Nei, her er teknologien optimalisert til gjeldende kjøresyklus for å få lavest mulig CO2-tall på papiret (ikke noe kriminelt i det), mens ekstra akselerasjonskraft som bonus har vært minst like viktig.

Så oppsummert kvitteres den økonomiske hovedgevinsten ut i det øyeblikket bilen betales og ikke nødvendigvis ved drivstoffpumpa. Og i forhold til elbiler er jo ikke rekkeviddeangst noe tema.

LES VIDERE:

- Del 1

- Konklusjon

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS