-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Den siste reis – på eldrift
I England kan de som virkelig mener alvor med grønn transport, nå få den siste turen i en elektrisk begravelsesbil.
Vi har hatt avvikende begravelsesbiler på disse sidene før, men den vi skal presentere i dag er litt mer beskjeden når det gjelder både utslipp av klimagasser og lokal forurensing enn den Maseratien vi fortalte om siste gang.
Her har vi noe som heter Brahms Electric Vehicles som simpelthen ble satt i gang for å få frem elektriske begravelsesbiler. I fem år har de holdt på, nå presenterer de sin «standard»modell - de bygger om Nissan Leaf til formålet.
Lett modifisert
En bil har allerede gått i en slags langtidstest hos et begravelsesbyrå i London, Leverton And Sons (de har hjulpet til med slikt i snart 250 år), og de rapporterer om 10.000 miles (16.000 km) problemløs tjeneste.
Dessuten kan Brahms allerede skryte på seg «Best Green Product»-prisen ved "Gode Begravelsers-seremonien" som ble holdt i London i høst. (Kanskje en litt underlig forestilling, der finner du også for eksempel, Den beste til å balsamere, eller Den beste til å grave graver!)
Bilen er en vanlig Leaf som har beholdt dørene på høyre side, mens venstre side er utstyt med et stort vindu og sperret av en skikkelig bjelke som skal gi ekstra sidekollisjonsbeskyttelse.
Rekkeviddepanikk
Og jommen har ikke Brahms montert inn ekstra airbags også, slik at kisten skal kunne oppføre seg høvisk selv om det skulle skje noe. Men Brahms er også flinke til å minne om begrenset rekkevidde. Pinlig hvis kisten skulle stå der med flate batterier.
Lasting og lossing skjer via bakluken, og det et bygget inn et stort brett som kisten skal festes på. Dette brettet er motorisert slik at det kan tippes litt forover under kjøring, slik at sjåføren får god utsikt til siden. Og bakover når kisten skal ut på en verdig måte.
Som man ser blir det ganske trangt i bilen. Dersom det er behov for hjelpemannskapet, må de komme med annen skyss.
Og, som man også ser, Leverton byr på andre miljøvennlige løsninger. Riktig emballasje for eksempel. Kister i peddig eller papp for eksempel, som brenner bra uten for mye utslipp.
PS!
Da jeg gikk gjennom vinnerne i 2016-utgaven av «Gode Begravelser»-arrangementet, snublet jeg over en fantastisk nummer-en i klassen for «Beste alternativ til kistebil». Sjekk ut Respect Bentley i galleriet.