Nissan Leaf: Den siste reis – på eldrift - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Den siste reis – på eldrift
I England kan de som virkelig mener alvor med grønn transport, nå få den siste turen i en elektrisk begravelsesbil.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Vi har hatt avvikende begravelsesbiler på disse sidene før, men den vi skal presentere i dag er litt mer beskjeden når det gjelder både utslipp av klimagasser og lokal forurensing enn den Maseratien vi fortalte om siste gang

Her har vi noe som heter Brahms Electric Vehicles som simpelthen ble satt i gang for å få frem elektriske begravelsesbiler. I fem år har de holdt på, nå presenterer de sin «standard»modell - de bygger om Nissan Leaf til formålet.

Lett modifisert
En bil har allerede gått i en slags langtidstest hos et begravelsesbyrå i London, Leverton And Sons (de har hjulpet til med slikt i snart 250 år), og de rapporterer om 10.000 miles (16.000 km) problemløs tjeneste.

Dessuten kan Brahms allerede skryte på seg «Best Green Product»-prisen ved "Gode Begravelsers-seremonien" som ble holdt i London i høst. (Kanskje en litt underlig forestilling, der finner du også for eksempel, Den beste til å balsamere, eller Den beste til å grave graver!)

Bilen er en vanlig Leaf som har beholdt dørene på høyre side, mens venstre side er utstyt med et stort vindu og sperret av en skikkelig bjelke som skal gi ekstra sidekollisjonsbeskyttelse. 

(saken fortsetter)

Rekkeviddepanikk
Og jommen har ikke Brahms montert inn ekstra airbags også, slik at kisten skal kunne oppføre seg høvisk selv om det skulle skje noe. Men Brahms er også flinke til å minne om begrenset rekkevidde. Pinlig hvis kisten skulle stå der med flate batterier.

Lasting og lossing skjer via bakluken, og det et bygget inn et stort brett som kisten skal festes på. Dette brettet er motorisert slik at det kan tippes litt forover under kjøring, slik at sjåføren får god utsikt til siden. Og bakover når kisten skal ut på en verdig måte.

Som man ser blir det ganske trangt i bilen. Dersom det er behov for hjelpemannskapet, må de komme med annen skyss.

Og, som man også ser, Leverton byr på andre miljøvennlige løsninger. Riktig emballasje for eksempel. Kister i peddig eller papp for eksempel, som brenner bra uten for mye utslipp.

PS!
Da jeg gikk gjennom vinnerne i 2016-utgaven av «Gode Begravelser»-arrangementet, snublet jeg over en fantastisk nummer-en i klassen for «Beste alternativ til kistebil». Sjekk ut Respect Bentley i galleriet. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: