Porsche 911: Banebil for veien - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Banebil for veien
Nye Porsche 911 GT3 er en banebil for veien – eller er det omvendt?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Å begynne å telle antall utgaver av 911 kan ta litt tid. Carrera, Carrera S, Carrera 4, Carrera 4 S, Turbo, Turbo S, GTS, GT3 RS, R … Det var bare de jeg orket ramse opp i farta – pluss at flere karosserivarianter tar kompleksiteten til et nytt nivå.

Du ser hele utvalget med norske priser her.

Så hva gjør Porsche? De rydder ikke opp i jungelen, akkurat. De slipper nemlig enda en 911-utgave.

Denne gang er det 911 GT3. Og det er gode grunner for å glemme alle andre 911-varianter. Det er denne vi vil ha.

Det foreløpige høydepunktet i 911-porteføljen er 911R. En rendyrket 911, med 4-liters sugemotor, 500 hestekrefter og seks-trinns manuell girkasse.

Men som spesialmodeller fra Porsche har en tendens til å bli, ble 911R utsolgt før den i det hele tatt var offentliggjort. Skyhøye priser på bruktmarkedet har i mine øyne ødelagt litt av sjarmen og essensen i 911R.

GT3 to the rescue
For GT3 kommer med samme motor og samme girkasse som 911R, og det er et godt utgangspunkt.

Det vil si, standard er Porsches dobbeltclutch-girkasse, PDK, men manuell-kassa er en gratis-option for de som har fungerende venstrefot.

Med PDK-kassa er drivlinja mye den samme som i 911 GT3 RS, og som jeg selv har erfart er dette noe av det herligste et bensinblodig menneske kan oppleve.

Rødmerking på 9000 omdreininger kommer jeg aldri til å bli lei av – og med tiden må vi nok snart se langt etter så luftige turtall i biler igjen. Vi må bare nyte det så lenge vi kan.

Med manuell kasse er GT3-en oppgitt med 0-100 på 3,9 sekunder. Det viser bare hvor effektiv PDK-kassa er, siden den er oppgitt til 3,4 sekunder på samme øvelse …

Toppfarten er 318 kilometer i timen med PDK, 320 med manuell kasse.

Baksetene er kastet ut til fordel for lavere vekt, og innvendig nyter GT3 de samme oppgraderingene som ansiktsløftede 911-er ellers. Komfortstoler med 18-veis elektrisk regulering er én mulighet, men en slik bil uten bøttestoler blir litt feil. Heldigvis er flere forskjellige bøtter på tilvalgslista.

(saken fortsetter)

Banebil for veien
En GT3 skal naturligvis være en lettvekter, og utstrakt bruk av karbon er en av metodene for å barbere vekk litt fett. Den store spoileren på bakenden er i karbon – det samme er lepper og skjørtekanter rund baut, pluss en rekke interiørdetaljer.

Med PDK-kassa veier 911 GT3 1430 kilo – med full tank.

Dette er virkelig en banebil for veien. Ikke omvendt? Vel, med tanke på at gatebilen er en 911 GT3 Cup-bil med ordentlig 911-interiør, tror jeg vi kan slå fast at det er på banen den først og fremst hører hjemme.

Les også: Dette er 911 GT3 Cup – Dennis Olsens kontor.

Dessuten er bilen utstyrt med Porsche Track Precision-appen, som gir kjøreanalyse runde etter runde på banen rett på smarttelefonen.

Gikk du glipp av 911R, er dette altså muligens siste sjanse for å sikre seg en 911 med selvpustende motor og manuell girkasse. Å si «løp og kjøp» om en bil til 2.149.900 kroner er kanskje litt teit, så jeg velger heller …

«Løp, kjøp og kjør!»

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: