-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Banebil for veien
Nye Porsche 911 GT3 er en banebil for veien – eller er det omvendt?
Å begynne å telle antall utgaver av 911 kan ta litt tid. Carrera, Carrera S, Carrera 4, Carrera 4 S, Turbo, Turbo S, GTS, GT3 RS, R … Det var bare de jeg orket ramse opp i farta – pluss at flere karosserivarianter tar kompleksiteten til et nytt nivå.
Du ser hele utvalget med norske priser her.
Så hva gjør Porsche? De rydder ikke opp i jungelen, akkurat. De slipper nemlig enda en 911-utgave.
Denne gang er det 911 GT3. Og det er gode grunner for å glemme alle andre 911-varianter. Det er denne vi vil ha.
Det foreløpige høydepunktet i 911-porteføljen er 911R. En rendyrket 911, med 4-liters sugemotor, 500 hestekrefter og seks-trinns manuell girkasse.
Men som spesialmodeller fra Porsche har en tendens til å bli, ble 911R utsolgt før den i det hele tatt var offentliggjort. Skyhøye priser på bruktmarkedet har i mine øyne ødelagt litt av sjarmen og essensen i 911R.
GT3 to the rescue
Det vil si, standard er Porsches dobbeltclutch-girkasse, PDK, men manuell-kassa er en gratis-option for de som har fungerende venstrefot.
Med PDK-kassa er drivlinja mye den samme som i 911 GT3 RS, og som jeg selv har erfart er dette noe av det herligste et bensinblodig menneske kan oppleve.
Rødmerking på 9000 omdreininger kommer jeg aldri til å bli lei av – og med tiden må vi nok snart se langt etter så luftige turtall i biler igjen. Vi må bare nyte det så lenge vi kan.
Med manuell kasse er GT3-en oppgitt med 0-100 på 3,9 sekunder. Det viser bare hvor effektiv PDK-kassa er, siden den er oppgitt til 3,4 sekunder på samme øvelse …
Toppfarten er 318 kilometer i timen med PDK, 320 med manuell kasse.
Baksetene er kastet ut til fordel for lavere vekt, og innvendig nyter GT3 de samme oppgraderingene som ansiktsløftede 911-er ellers. Komfortstoler med 18-veis elektrisk regulering er én mulighet, men en slik bil uten bøttestoler blir litt feil. Heldigvis er flere forskjellige bøtter på tilvalgslista.
Banebil for veien
Med PDK-kassa veier 911 GT3 1430 kilo – med full tank.
Dette er virkelig en banebil for veien. Ikke omvendt? Vel, med tanke på at gatebilen er en 911 GT3 Cup-bil med ordentlig 911-interiør, tror jeg vi kan slå fast at det er på banen den først og fremst hører hjemme.
Les også: Dette er 911 GT3 Cup – Dennis Olsens kontor.
Dessuten er bilen utstyrt med Porsche Track Precision-appen, som gir kjøreanalyse runde etter runde på banen rett på smarttelefonen.
Gikk du glipp av 911R, er dette altså muligens siste sjanse for å sikre seg en 911 med selvpustende motor og manuell girkasse. Å si «løp og kjøp» om en bil til 2.149.900 kroner er kanskje litt teit, så jeg velger heller …
«Løp, kjøp og kjør!»