Porsche 911: Hittil råeste 911 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Hittil råeste 911
Porsche lanserer nå drømmebilen for dem som ikke kan få nok muskler – 911 GT2 RS er den mest muskuløse 911 noensinne om vi skal tro Porsche.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

De som besøkte Goodwood i helgen var blant de første som fikk se bilen i levende live. Porsche 911 GT2 RS benytter en videreforedlet utgave av motoren som sitter i 911 Turbo.

Vi snakker selvsagt boxer sekser på 3,8 liter, og i GT2 RS yter den hele 700 hester mens maks dreiemoment på 750 Newtonmeter er på plass i området 2500-4500 omdreininger. Sammenlignet med forgjengeren betyr den en økning på hele 80 hk og 50 Nm.

Fra stillestående er du oppe i 100 km/t i løpet av 2,8 sekunder og passerer 200 etter 8,3. Toppfarten er på Formel 1-nivå – 340 km/t.

For å øke effekten fra de opprinnelige 580 hestene i en 911 Turbo har Porsche benyttet større turboer for å få mer komprimert luft inn i forbrenningskammeret. Et nytt kjølesystem fungerer effektivt når motoren jobber som hardest, og sprayer vann ved ekstreme temperaturer.

En skreddersydd syvtrinns GT girkasse (PDK) sørger for å overføre de voldsomme kreftene effektivt gjennom bakhjulene, mens eksosanlegget i titan reduserer vekten samtidig som det garanterer et lydbilde av de sjeldne.

Vil du heller ha det råeste som fins uten turbo? Sjekk ut 911 GT3 RS

Maks grep
Chassiset med bakhjulsstyring er tunet for maksimale ytelser på bane, på samme måte som UHP-dekkene med i dimensjon 265/35 ZR 20 foran og 325/30 ZR 21 bak sørger for gode kurve- og bremseytelser.

Felgene er utført i magnesium for å holde vekten på den ufjærede massen så lav som mulig, og standardbremsene er keramiske (PCCB).

(saken fortsetter)

Lav vekt
GT2 RS har ekstra store luftinntak, og mange detaljer er utført i karbonfiberforsterket plast for å holde vekten nede. Taket er i magnesium.

Bilen veier 1470 kg, men er du ekstremt opptatt av vekt kan du spare ytterligere 30 kg ved å bestille en Weissach-pakke som inkluderer enda flere elementer i karbonfiber og titan. For eksempel er da taket og stab-stagene utført i karbon.

Interiøret domineres av rød Alcantara, sort skinn og detaljer med eksponert karbonfiber.

De som kjøper en 911 GT2 RS får også lov å bestille et matchende Porsche-ur. Og skal du først spandere på deg en bil til 285.220 euro (tysk pris med moms) legger du sikkert også til €9.450 for en kronograf. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: