Aston Martin : England-Italia på sitt beste - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
32 bilder i galleri
England-Italia på sitt beste
Det fins et hav av mer eller mindre seriøse tuningselskaper som med glupsk appetitt kaster seg over standard- og sportsbiler. Men få allianser er like vellykket som denne.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Italienske Zagato har puslet med Aston Martin-modeller siden 1960-tallet, så her er det en stor porsjon gjensidig respekt. Første prosjekt var DB4 GT Zagato, og siden har prosjektene dukket opp med jevne mellomrom – som regel ekstremt vellykkede.

Se bilder fra Aston Martins hundreårsmarkering

I fjor sommer viste Zagato to konseptbiler, en coupé på Villa d’Este og, noen måneder senere, dukket en cabriolet opp på Pebble Beach

To varianter
Her er den åpne utgaven knipset under testing ved Nürburgring – i to forskjellige innpakninger. Den ene er Zagatos versjon av Vanquish Volante, Aston Martins betegnelse på åpne sportsbiler, mens den andre er en enda åpnere Speedster.

Begge bilene forventes å debutere i produksjonsform på Pebble Beach om en ukes tid, skjønt «produksjon» er kanskje et feil begrep å bruke om biler som håndbygges i 99 eksemplarer hver. Speedster blir enda mer sjelden, med under 30 biler.

Med utgangspunkt i Vanquish lager Zagato sitt helt egne karosseri. Selv om det ved første øyekast ser ganske likt ut, skal jeg love at så godt som alt av eksteriør er forskjellig fra originalen. Legg også merke til de spesielle lyktene og den elegante hekken.

Værforbehold
Volante-utgaven har beholdt den originale takløsningen med automatiske kalesje, mens Speedsteren er helt avhengig av å bli kjørt i oppholdsvær om man skal holde seg tørr.

Her fins nemlig ingen kalesje, men i stedet er det montert to markante pukler der kalesjen normalt felles ned bak setene.

I tillegg til skreddersydde karosseri og interiør får også Zagato-versjonene 28 ekstra hester slik at V12-motoren varter opp med 592 hestekrefter og gjør null til hundre på rundt 3,5 sekunder.

Chassiset er også mer sportslig tunet, men dette er ingen ekstrem racingutgave – snarere en komfortabel sportsbil for lengre turer.

Selv om prisen blir vesentlig høyere enn Vanquish’ inngangsbillett på drøye tre millioner kroner, så kan du regne med at de 99 + 99 + 28 eksemplarene er utsolgt lenge før de bygges. Flere vil nok også sikre seg hele trioen for å gjøre samlingen komplett.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: