-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Zagatos åttende Aston
I 1960 bygde Zagato sin første Aston Martin. Den ble, med god grunn, en av bilhistoriens myter. Nå er de der igjen, så langt vi har klart å telle, åttende gang vi får en Aston med en Z.
Den bilen Zagato skal vise på Villa d’Este i år, er et skikkelig samarbeidsprosjekt.
Her er det ikke bare en karosseriprodusent som har hektet på et bilprodusentnavn – og håper det skal gå bra. Her har vi en bil som er bygget i modifisert utgave hjemme hos Aston Martin, med et karbonfiber-karosseri, tegnet hos Zagato og bygget i Milano-området.
Aston Martins sjefdesigner, Marek Reichman, har vært med hele veien, i tett samarbeid med Zagato-laget.
Klassisk
Vi ser temaer både fra One-77, og fra den nye DB11 her, men essensen er hele tiden, og utvilsomt, Zagatos.
Se på den skarpe streken over bakhjulene som glir over mot hekken der den inngår i en nydelig helhet med taklinjen som flommer nedover.
Vi ser skikkelig bildehuggerarbeid langs sidene og store lufteåpninger bak forhjulene der formen glir over og inn i dørene. Bak har vi en spoiler som dukker opp når det blir sendt bud på den, og det er stor åpning for bagasjen der også.
Quad-eksosen ser også ganske potent ut. Jeg regner med at den låter like bra som den ser ut. Men hvorfor gir baklysene meg en forsiktig Alfa Romeo-assosiasjon?
Vanquish Zagato Concept heter denne og det er ikke bare karosseriet som er modifisert.
Potent
Motoren sies å by på 592 hk, mot d vanlige 568. Ellers er det ikke sagt noe om prestasjoner eller mål, men vi kan vel regne med at den er litt lettere enn vanlig, slik at godt under 4 sekunder burde være mulig opp til 100.
Og dersom de har jobbet litt med aerodynamikken snakker vi nok 320 – 330 km/t.
Det har også skjedd ting bak dørene, selv om de endringene ikke er like dramatiske som de på utsiden. Zagatos egne seter for eksempel, med Z’en preget inn både her og der, bronse i stedet for blankt på luftgrillene, og skikkelige karbonfiber-mønstre der det måtte passe
Lang erfaring
Zagato er ikke noen debutant på de neglesakstrimmede gressplenene på Villa d’Este, der har de vært med siden før krigen. Også i nyere tid etter at generøse BMW har overtatt det hele.
For to år siden hadde den en kundeombygd Maserati der, og i fjor var det et monstrum av en Maserati. Ellers var det vel i Frankfurt i fjor vi sist møtte Zagato. Den gang med et oppdrag utført for en Tesla-killer fra Taiwan.
Men det er som sagt i lag med Aston Martin vi virkelig tenker Zagato. Nå er det sikkert mange av dere der ut som kan rette meg når jeg prøver å liste opp de AM-prosjektene Zagato har satt sitt tydelige Z-stempel på:
- 1960 DB4 GT Zagato
- 1986 V8 Zagato
- 2002 DB7 Zagato
- 2003 DB8 AR1
- 2011 V12 Zagato
- 2013 DBS Coupé
- 2013 DB9 Spider.
Hvis dette er riktig er vi da oppe i åtte, totalt. Det blir sikkert flere.